SO543 Konflikty jako výzva (konstruktivismus v praxi)

Pedagogická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Miroslav Filip, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 16:00–17:50 kancelář vyučujícího
Předpoklady
Kurz předpokládá základní teoretickou znalost metody Nenásilná komunikace (NVC). V kurzu se nebudeme vracet k základním pojmům a principům této metody. Je možné si před kurzem doplnit četbou některé z knih o NVC od M.Rosenberga, úplně základní informace o NVC: https://nenasilnakomunikace.org/ Dobrým zdrojem je také Nenásilný podcast: https://nenasilnypodcast.cz/
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Cíle předmětu
V pomáhajících profesích se přirozeně setkáváme s polarizujícími nebo konfliktními situacemi: v profesionálním týmu, v kontaktu s klienty, ale i mezi klienty navzájem. Individuální konflikty mají často i meziskupinovou rovinu: např. klient, který patří k minoritě, může mít averzi k jiným minoritám. Dovednost konflikty analyzovat a zmírňovat je v těchto situacích zásadní. Cíl předmětu je seznámit s konstruktivistickým přístupem k mitigaci konfliktů. Kurz poskytne studentům nástroje, jak mapovat, analyzovat a zacházet s konflikty jak v individuální rovině, tak v rovině společenské (názorová polarizace). Studenti se seznámí s konstruktivistickou teorií G. Kellyho, z ní vycházející metodou pro assessment sociálních interakcí "perceiver-element-grid" (H. Procter) a mediačním přístupem M. Mascola. Tyto přístupy srovnáme s relativně známým přístupem Nenásilná komunikace. Kromě konstruktivistického přístupu budeme věnovat pozornost dalším principům, které mají redukovat konflikty a polarizaci: empatie, perspective-taking, sociální identita. Kurz není primárně sebezkušenostní, ale student*ky budou mít možnost reflektovat a sdílet své zkušenosti s konflikty do té míry, do jaké budou potřebovat.
Výstupy z učení
Student*ky budou umět aplikovat konstruktivistický přístup k mediaci konfliktů: - osvojí si základní pojmy a přístupy související se vznikem a řešením konfliktů (na obecné rovině) - osvojí si základní pojmy teorie osobních konstruktů - budou umět analyzovat konflikty (osobní, skupinové, meziskupinové) v pojmech teorie osobních konstruktů - budou umět analyzovat konflikty (osobní, skupinové, meziskupinové) v pojmech NVC (nenásilná komunikace) - budou umět zmapovat konflikt (v rámci dyády, malé skupiny, společnosti) pomocí metody "perceiver-element-grid" - osvojí si konstruktivistický přístup ke zmírňování (mitigaci) konfliktů) - vyzkouší a osvojí si přístup 4 kroků k řešení konfliktu v rámci NVC - prohloubí reflexi situací, v nichž se osobně dostávají do konfliktů - budou se orientovat ve výzkumech o mitigaci konfliktů.
Osnova
  • I.ÚVODNÍ TEORETICKÉ KONCEPTY A MAPOVÁNÍ POJMU "KONFLIKT" 1. Obsah kurzu, očekávání od něj, vyjasnění "konstruktivistického" stylu výuky. "Osahání" tématu KONFLIKT - v rámci osobních příběhů i zkušenosti 2. Teorie konfliktu, afektivní polarizace. Co může řešit nebo zmírnit konflikty? Empatie, kompromis, perspective-taking, sociální identita a co o nich říkají výzkumy. Dotazník empatie a perspective-taking. 3. Osobní konstrukty I. (PCP): pojem "konstrukt" a "konstruování", konstruktivistická výuka, konstrukční alternativizmus, osobní konstrukt, konstrukční systém, validizace a invalidizace konstrukčního systému 4. Osobní konstrukty II: Pojmy PCP, které se vztahují ke konfliktům: invalidizace, anxieta, hostilita - příklad v individuálním a meziskupinovém kontaktu. Relační konstruování a socialita 5. Osobní konstrukty III: Reflexe a sebezkušenost - osobní konstrukty a konflikty v příbězích, pohádkách, snech 6. Metoda NVC - nenásilná komunikace jako východisko řešení konfliktů II. PRAKTICKÉ METODY A PŘÍSTUPY, které vycházejí z PCP a NVC a které si studenti vyzkouší 7. NVC- řešení konfliktů pomocí příběhů 8. NVC - metoda "4 kroky k řešení konfliktů" 9. Metoda "perceiver-element-grid" pro assessment konfliktních situací 10. Mediační přístup M. Mascola, jeho jednotlivé kroky. Zadání závěrečné práce: Analýza reálných konfliktů a jejich mitigace. 11. Prezentace závěrečných prací I 12. Prezentace závěrečných prací II 13. Uzavření kurzu
Literatura
  • Sarangi, S., Canter, D., Youngs, D. (2013). Themes of radicalisation revealed through the personal constructs of Jihadi terrorists. Personal Construct Theory & Practice, 10, 40- 60.
  • Strobachová, B., & Filip, M. (2016). School is our common world - A constructivist-phenomenological study of the construing of the Roma pupils ... In D. Winter, N. Reed (Eds.),The Wiley handbook of personal construct psychology, pp. 388-396.
  • Dimaggio, G., Hermans, H.J.M., & Lysaker, P.H. (2010). Health and adaptation in a multiple self. Theory & Psychology, 20, 379-399.
  • Hermans, H. J. M. (2006). The self as a theater of voices: Disorganization and reorganization of a position repertoire. Journal of Constructivist Psychology, 19, 147-169
  • Lysaker, P. H., & Lysaker, J. T. (2004). Schizophrenia as dialogue at the ends of its tether: The relationship of disruptions in identity with positive and negative symptoms. Journal of Constructivist Psychology, 17, 105-119.
  • Filip, M., Lukavská, K., & Poláčková Šolcová, I. (2019). Dialogical and integrated self in late adulthood: Examining two adaptive ways of growing old. International Journal of Aging and Human Development, 1-26.
  • Byl jednou jeden konflikt / Tom Leimdorfer ; z anglického originálu Once upon a conflict ... přeložila Viola Somogyi . Brno : NaZemi, 2019 76 sttan
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace ve škole. Translated by Kateřina Pietrasová. Vydání první. Praha: Portál, 2023, 151 stran. ISBN 9788026220060. info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace : řeč života. Translated by Norma Garcíová - Miroslav Záleta. Revidované a doplněné vyd. Praha: Portál, 2022, 239 stran. ISBN 9788026217855. URL info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace v praxi. Translated by Hana Antonínová. Vydání první. Praha: Portál, 2020, 262 stran. ISBN 9788026216513. info
Výukové metody
"flipped classroom", týmová příprava a prezentování závěrečné práce, skupinová diskuze, studium literatury, praktická práce s metodami, simulace, demonstrace konfliktů
Metody hodnocení
docházka odevzdání 3 úkolů/přípravy na seminář - mohou být teoretické i sebezkušenostní, příprava na semináře závěrečná analýza a prezentace konfliktu
Další komentáře
Studijní materiály

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SO543