SO543 Konstruktivismus v praxi: učení, konflikty, komunita

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Miroslav Filip, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Cíle předmětu
Konstruktivizmus je přístupem, který lze pomocí rozvíjení několika jednoduchých principů uplatnit v odlišných oblastech. Cílem tohoto kurzu je osvojit si konstruktivistický přístup a umět ho uplatnit ve prospěch seberozvoje, při pedagogické činnosti, porozumění a mediaci konfliktů nebo práci se skupinou klientů či komunitou. V souladu s obsahem kurzu bude kurz veden pomocí konstruktivistických výukových metod; v rámci na sebe navazujících aktivit budou mít studenti možnosti dospět k vlastnímu porozumění principů konstruktivizmu a kritickému zhodnocení jeho výhod a omezení. Předpokladem pro účast v kurzu je aktivní účast v jednotlivých aktivitách a akceptování skutečnosti, že výukový obsah nebude prezentován v předem hotové formě, ale bude na studentech, aby sami dospěli k vlastnímu porozumění jednotlivých témat. Kurz probíhá formou "blended," se střídáním zpravidla dvou prezenčních seminářů s jednou distanční aktivitou.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen: - rozpoznávat schémata (konstrukty), podle nichž jednají v každodenním životě jednotlivci nebo skupiny. - rozpoznat a posoudit funkčnost osobních konstruktů ve vlastním životě. - navrhnout pedagogickou aktivitu tak, aby efektivně podněcovala aktivitu a samostatnost. - analyzovat osobní nebo společenský konflikt a navrhnout jeho mediaci. - reflexe situací, kdy se sám ocita v konfliktu nebo zaujímá polarizovaný postoj. - uplatnit metodu Perceiver-Element-Grid pro mapování skupinových procesů.
Osnova
  • 0. Obsah kurzu, očekávání od něj, vyjasnění "konstruktivistického" stylu výuky. 1. Teorie osobních konstruktů (G. A. Kelly): pojem "konstrukt" a "konstruování", konstruktivistická výuka, konstrukční alternativizmus, osobní konstrukt, konstrukční systém, validizace a invalidizace konstrukčního systému. 2. Reflexe a sebezkušenost - osobní konstrukty v příbězích, pohádkách, snech. 3. Konstruktivistické vzdělávání, scaffolding, zóna proximálního vývoje, intuitivní pedagogika. 4. Relační konstrukty, konstruktivistický model konfliktu podle Michaela Mascola, kroky v mediaci konfliktů. 5. Konstruktivistický pohled na skupinové procesy, socialita, metoda Perceiver-Element-Grid.
Literatura
  • Mascolo, M. F. (2022) Bridging partisan divides: Dialectical engagement and deep sociality. Journal of Constructivist Psychology, 35, 877-903. DOI: 10.1080/10720537.2020.1805065
  • Dalton, P., & Dunnett, G. (2005). A Psychology for Living: Personal Construct Theory for Professionals and Clients. 2nd ed. Whurr.
Výukové metody
blended learning, individuální a skupinové seminární aktivity, řízená diskuze, pravidelné distanční aktivit nebo domácí úkoly
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích a odevzdávání pravidelných distančních úkolů.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SO543