SODC008 Filosofická antropologie v kontextu sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je koncipován jako povinný v rámci doktorského studijního programu Sociální pedagogika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
V pozadí každého edukačního jednání, tedy i v práci sociálního pedagoga, je přítomen určitý pohled na člověka, tedy určitá antropologie. Tento pohled na člověka je někdy explicitně vyjádřen filosofickým diskursem, častěji ovšem je implicitně přítomný, ať už v pedagogických koncepcích nebo principech sociální práce, jimiž se sociální pedagog řídí, tak i v jeho praktických postupech. V rámci tohoto předmětu se student seznámí s vybranými směry filosofie výchovy, na kterých jsou vystavěny teoretické základy sociální pedagogiky, jakož i s ideovými principy anglosaského pojetí sociální práce (social work). Student po absolvování předmětu bude umět identifikovat ideová východiska konkrétních projektů zaměřených na pomoc lidem v nebezpečí sociální exkluze, a tak „rekonstruovat“ filosofické koncepce, která jsou pro tyto projekty nosné.
Výstupy z učení
Doktorandi budou v předmětu: • charakterizovat základní pojetí sociální pedagogiky a vysvětlí filosofické směry, z nichž tato pojetí vycházejí; • formulovat silné a slabé stránky jednotlivých antropologických koncepcí, o něž se opírá sociální pedagogika a sociální práce; • identifikovat principy konkrétního sociálního projektu; • zhodnotit vybraný sociální projekt z etického hlediska (dopad na lidské vztahy, životní prostředí); • navrhovat řešení současných problémů na poli sociální pedagogiky na základě vybraného filosofického diskursu.
Osnova
  • 1. Čtyři základní pojetí sociální pedagogiky (Bakošová) a jejich antropologická východiska. 2. Empirické teorie výchovy (H. Beck). 3. Dilema sociální pedagogiky: hledání rovnováhy mezi adaptací a individuálním rozvojem (Pelikán). 4. Otázka svobody v personalismu a fenomonologii (Maritain, Ricoeur, Pieper, Sokol). 5. Vzdělání jako „kultivace“ a výchova jako „paideia“ (Palouš) Diskusní část (referát a diskuse). 6. „Ekonomická základna a ideová nadstavba“ – fascinace marxismem. 7. Kritika cílů moderního školství – „Heretická škola“ – fascinace Komenským. 8. Zážitek a/nebo pedagogika – fascinace metodou. 9. Dítě a mladý člvoěk jako „klient“ – fascinace svobodou a rovností.
Literatura
    povinná literatura
  • SOKOL, Jan. Člověk jako osoba : filosofická antropologie. Třetí, rozšířené vydá. Praha: Vyšehrad, 2016, 273 stran. ISBN 9788074296826. info
  • CORETH, Emerich. Co je člověk ? :základy filozofické antropologie. 1. vyd. Praha: Zvon, 1994, 211 s. ISBN 80-7113-098-2. info
    doporučená literatura
  • PAYNE, Malcolm. Modern Social Work Theory. Palgrave, 2014.
  • MASLOW, Abraham H. The farther reaches of human nature. Arkana/Penguin Books, 1971
  • ENGELS, Friedrich. Herrn Eugen Dührings Umwälzung der Wissenschaft. [Anti-Dühring]. 1894. Online [česky]: https://www.marxists.org/cestina/marx-engels/1877/AntiD/index.html
  • BECK, Heinrich. Philosophie der Erziehung. Freiburg; Basel; Wien: Herder, 1979.
  • MARITAIN, Jacques. Křesťanský humanismus. Praha: Universum, 1947.
  • PIEPER, Josef. Muße und Kult. München: Kösel, 2007.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
  • STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
  • PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 203 stran. ISBN 9788024734705. URL info
  • PALOUŠ, Radim. Heretická škola : o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2008, 95 s. ISBN 9788072983025. info
  • PATOČKA, Jan. Péče o duši : [soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách]. Edited by Ivan Chvatík - Pavel Kouba. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2002, 842 s. ISBN 8072980548. info
  • PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. Edited by Radim Palouš. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 65 s. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. První vydání. Praha: Zvon, 1996, 213 stran. ISBN 8071131695. info
  • LUCKMANN, Thomas. The Invisible Religion. The Problem of Religion in Modern Society. New York: The Macmillan Company. 1967. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, workshop, zpětnovazební hodnocení.
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
Obsahem ústní zkoušky je obhajoba filosofického části disertační práce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.