SODC013 Sociální inkluze a rozvoj manažerských kompetencí sociálního pedagoga

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/0. 7 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (cvičící)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je koncipován jako povinně volitelný v rámci doktorského studijního programu Sociální pedagogika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout doktorandům specifické aplikovatelné dovednosti a znalosti, které se týkají edukační činnosti v kontextu sociální inkluze. Do této nabídky spadá i reflexe teoretických konceptů a reflexe sociálních událostí, spojených se sociální inkluzí. Součástí obsahu kurikula je zlepšit dovednosti v problematice divadla ve výchově, playback divadla nebo sociálního cirkusu. Doktorandi budou v rámci vybraných metod aplikovaného dramatu probírat improvizační techniky, práci s příběhem, facilitaci herců a diváků, analýzu útlaku ve společnosti nebo dovednosti z oblasti sociálního cirkusu.
Výstupy z učení
Doktorandi budou v rámci předmětu: • definovat podstatu vybraných aktivizačních metod v kontextu sociální inkluze; • aplikovat tvůrčí potenciál z oblasti dovedností sociálního cirkusu v sociálně inkluzivní realitě; • aplikovat metody divadla utlačovaných na specifické vzdělávací potřeby cílových skupin; • aplikovat metody playback divadla na specifické vzdělávací potřeby cílových skupin; • analyzovat zahraniční přístupy a trendy v tématu sociální inkluze; • diagnostikovat specifika různorodých cílových skupin s ohledem na organizaci práce s nimi; • realizovat vlastní aktivizační program pro specifické cílové skupiny.
Osnova
  • 1. Problematika sociální inkluze v edukačním kontextu. 2. Aplikované drama v oblastech HEAT (healing, education, activism, theatre). 3. Divadlo utlačovaných v sociálně inkluzivním kontextu. 4. Playback divadlo v sociálně inkluzivním kontextu. 5. Sociální cirkus v inkluzivním kontextu. 6. Práce s příběhem v kontextu sociální pedagogiky.
Literatura
    povinná literatura
  • FREIRE, Paulo. Pedagogy of hope : reliving pedagogy of the oppressed. Edited by Ana Maria Araújo Freire, Translated by Robert R. Barr. First published. Sydney: Bloomsbury, 2014, 226 stran. ISBN 9781472533401. info
  • SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. Vydání první. Praha: Karolinum, 2013, 538 stran. ISBN 9788024623351. URL info
  • John Dewey and our educational prospecta critical engagement with Dewey's Democracy and education. Edited by David T. Hansen. Albany: State University of New York Press, 2006, ix, 195 p. ISBN 9780791480946. info
    doporučená literatura
  • Integrating expressive arts and play therapy with children and adolescents. Edited by Eric J. Green - Athena A. Drewes - Andrew Liefer. 1 online r. ISBN 9781118775448. info
  • DROZD, David, Tomáš KAČER a Thomas Donaldson SPARLING. Theatre Theory Reader : Prague School Writings. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2016, 654 s. ISBN 978-80-246-3578-1. info
  • SALAS, Jo. Improvising real life : personal story in playback theatre : 20th anniversary edition. Fourth edition. New Paltz, NY: Tusitala, 2013, 178 stran. ISBN 9780964235090. info
  • FRITZ, Birgit. InExActArt : the autopoietic theatre of Augusto Boal : a handbook of theatre of the oppressed practice. Translated by Lana Sendzimir - Ralph Yarrow. Stuttgart: ibidem-Verlag, 2012, 315 s. ISBN 9783838204239. info
  • VALENTA, Milan. Dramaterapie. 4., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2011, 264 s. ISBN 9788024738512. URL info
  • ALLEN, Rob a Nina KREBS. Dramatic psychological storytelling : using the expressive arts and psychotheatrics. First published. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2007, x, 254. ISBN 9780230506817. info
  • BENGE, Ken. The art of juggling. Rev. ed. New York: Brian Dubé, 2006, 132 s. ISBN 0917643011. info
  • TAYLOR, Philip. Applied theatre : creating transformative encounters in the community. Edited by Tom Barone. Portsmouth: Heinemann, 2003, xxx, 137. ISBN 0325005354. info
Výukové metody
zpětnovazební hodnocení, skupinová diskuse, workshop, supervizní vedení.
Metody hodnocení
Kolokvium, které bude uděleno za sebereflektivní závěrečnou zprávu doktoranda z edukačního formování členů specifické sociální skupiny. Tato zpráva slouží jako nástroj profesionálního rozvoje pomáhajících pracovníků v kontextu sociální inkluze.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.