PdF:SODC013 Sociální inkluze - Informace o předmětu
SODC013 Sociální inkluze a rozvoj manažerských kompetencí sociálního pedagoga
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/0. 7 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (cvičící)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět je koncipován jako povinně volitelný v rámci doktorského studijního programu Sociální pedagogika.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout doktorandům specifické aplikovatelné dovednosti a znalosti, které se týkají edukační činnosti v kontextu sociální inkluze. Do této nabídky spadá i reflexe teoretických konceptů a reflexe sociálních událostí, spojených se sociální inkluzí. Součástí obsahu kurikula je zlepšit dovednosti v problematice divadla ve výchově, playback divadla nebo sociálního cirkusu. Doktorandi budou v rámci vybraných metod aplikovaného dramatu probírat improvizační techniky, práci s příběhem, facilitaci herců a diváků, analýzu útlaku ve společnosti nebo dovednosti z oblasti sociálního cirkusu.
- Výstupy z učení
- Doktorandi budou v rámci předmětu: • definovat podstatu vybraných aktivizačních metod v kontextu sociální inkluze; • aplikovat tvůrčí potenciál z oblasti dovedností sociálního cirkusu v sociálně inkluzivní realitě; • aplikovat metody divadla utlačovaných na specifické vzdělávací potřeby cílových skupin; • aplikovat metody playback divadla na specifické vzdělávací potřeby cílových skupin; • analyzovat zahraniční přístupy a trendy v tématu sociální inkluze; • diagnostikovat specifika různorodých cílových skupin s ohledem na organizaci práce s nimi; • realizovat vlastní aktivizační program pro specifické cílové skupiny.
- Osnova
- 1. Problematika sociální inkluze v edukačním kontextu. 2. Aplikované drama v oblastech HEAT (healing, education, activism, theatre). 3. Divadlo utlačovaných v sociálně inkluzivním kontextu. 4. Playback divadlo v sociálně inkluzivním kontextu. 5. Sociální cirkus v inkluzivním kontextu. 6. Práce s příběhem v kontextu sociální pedagogiky.
- Literatura
- povinná literatura
- FREIRE, Paulo. Pedagogy of hope : reliving pedagogy of the oppressed. Edited by Ana Maria Araújo Freire, Translated by Robert R. Barr. First published. Sydney: Bloomsbury, 2014, 226 stran. ISBN 9781472533401. info
- SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. Vydání první. Praha: Karolinum, 2013, 538 stran. ISBN 9788024623351. URL info
- John Dewey and our educational prospecta critical engagement with Dewey's Democracy and education. Edited by David T. Hansen. Albany: State University of New York Press, 2006, ix, 195 p. ISBN 9780791480946. info
- doporučená literatura
- Integrating expressive arts and play therapy with children and adolescents. Edited by Eric J. Green - Athena A. Drewes - Andrew Liefer. 1 online r. ISBN 9781118775448. info
- DROZD, David, Tomáš KAČER a Thomas Donaldson SPARLING. Theatre Theory Reader : Prague School Writings. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2016, 654 s. ISBN 978-80-246-3578-1. info
- SALAS, Jo. Improvising real life : personal story in playback theatre : 20th anniversary edition. Fourth edition. New Paltz, NY: Tusitala, 2013, 178 stran. ISBN 9780964235090. info
- FRITZ, Birgit. InExActArt : the autopoietic theatre of Augusto Boal : a handbook of theatre of the oppressed practice. Translated by Lana Sendzimir - Ralph Yarrow. Stuttgart: ibidem-Verlag, 2012, 315 s. ISBN 9783838204239. info
- VALENTA, Milan. Dramaterapie. 4., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2011, 264 s. ISBN 9788024738512. URL info
- ALLEN, Rob a Nina KREBS. Dramatic psychological storytelling : using the expressive arts and psychotheatrics. First published. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2007, x, 254. ISBN 9780230506817. info
- BENGE, Ken. The art of juggling. Rev. ed. New York: Brian Dubé, 2006, 132 s. ISBN 0917643011. info
- TAYLOR, Philip. Applied theatre : creating transformative encounters in the community. Edited by Tom Barone. Portsmouth: Heinemann, 2003, xxx, 137. ISBN 0325005354. info
- Výukové metody
- zpětnovazební hodnocení, skupinová diskuse, workshop, supervizní vedení.
- Metody hodnocení
- Kolokvium, které bude uděleno za sebereflektivní závěrečnou zprávu doktoranda z edukačního formování členů specifické sociální skupiny. Tato zpráva slouží jako nástroj profesionálního rozvoje pomáhajících pracovníků v kontextu sociální inkluze.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SODC013