PdF:SOk129 Úvod do environ. edukace - Informace o předmětu
SOk129 Úvod do environmentální edukace
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0.8/0. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
Mgr. Zuzana Nováčková (přednášející)
Mgr. Hana Mikulicová (přednášející)
RNDr. Jan Trávníček (přednášející)
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 1/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Představení základních přístupů v oblasti environmentální výchovy, které napomohou studentům v přípravě na výkon jejich budoucích profesí, především v přípravě budoucích vychovatelů. Principy EVVO vycházejí z chápání světa jako komplexního a provázaného systému, který je stále více ohrožen působením člověka. Smyslem EV je hledat, nacházet a nabízet udržitelnější způsoby lidské existence.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni: aplikovat poznatky do praxe vytvářet výchovné programy diskutovat k tématu
- Osnova
- EVVO v ČR - historie, současný stav, terminologie, právní zakotvení EV. Smysl, cíle a prostředky EVVO. Stručné charakteristiky vybraných směrů environmentální etiky Proč je zapotřebí chránit přírodu a zapojovat se do péče o životní prostředí. EVVO ve střediscích EV- jejich síť, současný stav a specifika. EVVO ve školní výuce a v mimoškolních činnostech. Publikace a metodiky v EVVO. Příklady osvědčených metodických přístupů k EVVO, praktické ukázky aktivit.
- Literatura
- povinná literatura
- ANDREOTTI, Vanessa, Vladimír BURJAN, Jan ČINČERA, Zuzana GALLAYOVÁ, Juraj HIPŠ, Mikuláš HUBA, Fumiyo KAGAWA, Jan KRAJHANZL, Zuzana LABAŠOVÁ, Aleš MÁCHAL, Richard MEDAL, Miroslava PILÁRIKOVÁ a David SELBY. Environmentálna výchova v súvislostiach. 1. vydanie. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2015, 267 stran. ISBN 9788022827942. info
- SLÁMOVÁ, Pavlína. Kdo je ekopedagog? In: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4. info
- doporučená literatura
- • Kulich, J. et al. Učíme se dobře rozhodovat pro budoucnost. Horní Maršov: SEVER, 2010.
- • Vrbová, P., Nováčková, H. Poklad z hlubin a co s ním? Olomouc: CEA Sluňákov, 2009.
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. 1. vyd. Trenčín: Špirála, 2014, 51 s. ISBN 978-80-970970-2-8. info
- KRAJHANZL, Jan. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka, MUNI press, 2014, 200 s. ISBN 978-80-87604-67-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7063-2014. kniha info
- HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
- KOHÁK, Erazim. Zelená svatozář : kapitoly z ekologické etiky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 203 s. ISBN 808585063X. info
- KOLÁŘSKÝ, Rudolf, Igor MÍCHAL a Erazim KOHÁK. Závod s časem : texty z morální ekologie. Edited by Dagmar Nárožníková. Vyd. 1. Praha: Torst, 1996, 228 s. ISBN 808563970X. info
- PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova. Translated by Monika Cahová - Milan Caha. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 8085623986. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze, simulační hry, skupinová práce, terénní výuka, vlastní prezentace studentů
- Metody hodnocení
- Didaktický test. Studenti si prostudují jednu z vybraných metodik EVVO, aplikují ji do své praxe a prostřednictvím prezentace praktického příkladu, zhodnotí její využitelnost.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SOk129