PdF:SOk227 Metody pedagogického výzkumu - Informace o předmětu
SOk227 Kvantitativní a kvalitativní metody pedagogického výzkumu
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Předmět navazuje na odborné metodologické znalosti a dovednosti z bakalářského studia. Podmínkou ukončení je vypracování všech seminárních úkolů a jejich úspěšná obhajoba, zdařilé napsání písemného testu na 70%. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 1/100 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Po absolvování kurzu bude student/ka schopen:
• popsat rozdíly laického a vědeckého poznávání reality
• definovat rozdíly kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie, opírající se o znalost odlišných teoretických východisek (filozofií), cílů, metod, sběru a analýze dat, produkce rozmanitých teorií atd.
• orientovat se v základních kvalitativních výzkumných strategiích, definovat rozdíly mezi jednotlivými strategiemi (případová studie, etnografický výzkum, biografický výzkum atd.)
• prokázat znalost základních metod sběru údajů a schopnost jejich analýzy (viz seminární cvičení)
• orientovat se v zásadách vědecké práce (práce se zdroji) a respektovat etické principy při práce s daty, respondenty a vědeckými zdroji
• realizovat návrh kvalitativního i kvantitativního výzkumného šetření, sestavit projekt výzkumně orientované diplomové práce
• orientovat se v základních charakteristikách proměnných (kvalitativních i kvantitativních) a navrhnout způsob analýzy dat
• analyzovat data na deskriptivní úrovni, testovat hypotézy, identifikovat korelační a kauzální vztahy mezi proměnnými
• ovládat software Statistica nebo vhodný ekvivalent
Mezi klíčové výstupy studentů v semináři řadíme:
• dovednost zpracovat koncept výzkumné studie, včetně kritické reflexe a respektování formálních náležitostí
• analyzovat data nominální, ordinální, metrická a poměrová
• analyzovat vícerozměrná data a umět interpretovat základní grafy
• navrhnout komplexní kvantitativní výzkumné šetření nebo výzkumné šetření založené na smíšeném designu - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student/ka schopen:
• popsat rozdíly laického a vědeckého poznávání reality
• definovat rozdíly kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie, opírající se o znalost odlišných teoretických východisek (filozofií), cílů, metod, sběru a analýze dat, produkce rozmanitých teorií atd.
• orientovat se v základních kvalitativních výzkumných strategiích, definovat rozdíly mezi jednotlivými strategiemi (případová studie, etnografický výzkum, biografický výzkum atd.)
• prokázat znalost základních metod sběru údajů a schopnost jejich analýzy (viz seminární cvičení)
• orientovat se v zásadách vědecké práce (práce se zdroji) a respektovat etické principy při práce s daty, respondenty a vědeckými zdroji
• realizovat návrh kvalitativního i kvantitativního výzkumného šetření, sestavit projekt výzkumně orientované diplomové práce
• orientovat se v základních charakteristikách proměnných (kvalitativních i kvantitativních) a navrhnout způsob analýzy dat
• analyzovat data na deskriptivní úrovni, testovat hypotézy, identifikovat korelační a kauzální vztahy mezi proměnnými
• ovládat software Statistica nebo vhodný ekvivalent
Mezi klíčové výstupy studentů v semináři řadíme:
• dovednost zpracovat koncept výzkumné studie, včetně kritické reflexe a respektování formálních náležitostí
• analyzovat data nominální, ordinální, metrická a poměrová
• analyzovat vícerozměrná data a umět interpretovat základní grafy
• navrhnout komplexní kvantitativní výzkumné šetření nebo výzkumné šetření založené na smíšeném designu - Osnova
- Tématické okruhy konzultací a samostatného studia
- 1) Uvedení do základů metodologie (základní pojmy) – viz též kurz z bakalářské úrovně Vztah mezi metodologií a sociální pedagogikou. Metodologie a výzkum sociálně pedagogické reality (rozdíl mezi přírodní a individuální realitou). Metodologické prostředky a cíle poznávání (epistémé, techné, doxa). Kvalitativní a kvantitativní metody. Analytické myšlení (statistická, kauzální, relační, historiografická analýza, operacionalizace, práce s daty aj.) Metodologie a humanitní disciplíny. Otázky kauzality a vědeckého zákona. Metodologické otázky sociální vědecké komunikace a interpretace. Deskripce a odborný jazyk, predikce a explanace.
- 2) Paradigmata v metodologii jako sociální fenomén
- Orientace v základních paradigmatech a sociálních teoriích (viz též předmět Analýzy sociálně pedagogických teorií). Změny vědeckého paradigmatu: pozitivizmus (sociální pozitivizmus), darwinismus (sociální darwinismus), behaviorismus, pragmatismus, existencionalismus, marxismus, socialismus, systémové (strukturální) modely, realismus, empirismus, fenomenologie aj. Paradigma v metodologii pedagogiky a sociální pedagogiky. Kulturní odlišnosti a aspekty metodologie.
- 3) Metodologický a odborný text
- Formy odborného sdělení, koncept výkladu tématu, odborná stať, studie, odborné sdělení, esej, recenze, anotace, seminární projekt, diplomová práce, výzkumná práce apod. Vědecká informace a běžné informace. Pedagogická a sociální informace a její metodologická hodnota, význam a smysl. Fakta a faktografická hodnota informace.
- 4) Kvalitativní metody, pedagogické a sociální jevy (viz bakalářský stupeň metodologické průpravy)
- Identifikace sociálně pedagogických jevů. Sociální chování a vlivy výchovy a kultury. Rozmanitost sociální reality. Soubory sociálních poznatků, rozložení dat, vlastnosti, charakteristiky a jejich interpretace. Kvalitativní metody a teorie, její sociální pojetí. Terénní výzkum. Pojetí kategorie a její kódování, dimenze. Paradigmatický model kvalitativního výzkumu. Vztahy mezi kategoriemi, kontextuální podmínky pozorování. Induktivní a deduktivní postupy. Teoretické rámce – konceptualizace příběhu. Znaky a vlastnosti teorie. Analytický pohled na jevy a procesy. Interakční vlivy a matice. Hermeneutická koncepce, fenomenologická škola, Frankfurtská škola, vliv kognitivní a humanistické psychologie. Kombinování kvalitativních metod, triangulace. Kvalitativní pozorování, dotazování, rozhovor aj. Struktura písemné zprávy o kvalitativním výzkumu. Principy kvalitativního výzkumu, výzkumný problém, zdroje výzkumných problémů, formulování výzkumných otázek. Teoretická citlivost, definice a její zdroje (vztah mezi tvořivostí a vědou), práce s literaturou, definice pojmů.
- 5) Kvantitativní metody a zkoumání pedagogických a sociálních jevů Pozorování - pozorování jako výzkumní metoda, jeho struktura a možnosti poznání (dlouhodobé x krátkodobé, introspekce a extrospekce, přímé a nepřímé, standardizované a nestandardizované). Výsledky pozorování. Reliabilita a validita pozorování, možné zdroje chyb. Rating - rating a jeho užití v pedagogickém výzkumu. Definice, kategoriální, numerická, posuzovací, grafická a kumulativní škála. Praktická konstrukce položek různého typu. Dotazník (anketa) -druhy položek a jejich konstrukce, Likertova škála a škálové položky v dotaznících. Zásady konstrukce dotazníku (jasnost a srozumitelnost položek, jednoznačnost atd.). Kategorizace a systematizace získaných dat, třídění prvního, druhého a třetího stupně. Interpretace výsledků třídění. Rozhovor, interwiev, beseda - druhy (výzkumný, diagnostický, psychoterapeutický). Formy rozhovoru (individuální, skupinový atd.). Výzkumná specifika rozhovorů. Projektivní metody - výhody a nevýhody projekčních technik. Verbální metody (asociační experiment, testy nedokončených vět, projektivní interview. Grafické techniky (např. analýza kresby) a manipulační techniky (např. test ohýbání drátu). Obsahová analýza - analýza osobní dokumentace, analýza školské a školní dokumentace, analýza odborného textu. Sémantické metody - sémantický diferenciál, Význam metody a možnosti využití, bipolární škály a faktor hodnocení, aktivity a potence (popřípadě i další). Konstrukce sémantického diferenciálu, grafické znázornění výsledků. Metody měření sociálních vztahů - sociometrické techniky, SORAD, zkoumání preferenčních postojů. Q-metodologie - význam a použití metody (některé možné příklady), tzv. q-typy, q-třídění, minimální q-třídění, třídění strukturované a nestrukturované. Testy - pojmové vymezení, druhy testů. Psychologické - testy inteligence (A. Binet, J. P. Guilford R. B. Cattell atd.), testy osobnosti (Eysenckův osobnostní dotazník, TEZADO a jiné), testy psychomotorické. Testy vědomostí a dovedností a jejich klasifikace, druhy testových úloh (otevřené a uzavřené úlohy), Zásady tvorby didaktických testů. Experiment - možné využití ve vědeckém výzkumu, druhy experimentu (laboratorní, simulační, přirozený, formující), pravidla pro realizaci experimentu.
- 6) Statistické zpracování a interpretace dat, základy ovládání software Statistica
- Základní pojmy – Popisná i induktivní statistika, míry centrální tendence, průměr, modus, modus, směrodatná odchylka, rozptyl, míra šikmosti a špičatosti, histogram. Předpokládá se dovednost v užití interpretačních postupů na základě znalosti popisné statistiky. Statistická indukce – statistický odhad, testy normality rozdělení, testování hypotéz, chí-kvadrát, t-testy, korelační analýza, regresní analýza, analýza rozptylu. Vícerozměrné statistické metody – analýza hlavních komponent, faktorová analýza, shluková analýza, shluková analýza. Základy práce s programem Statistica – popis základní oken v programu statistica, práce se vstupními daty, kontrola dat, tvorba tabulek a práce s nimi, zobrazování dat, grafy vstupních dat, grafy bloku dat, výstupy, pracovní sešity a protokoly, úprava grafů.
- Literatura
- povinná literatura
- HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009, 695 s. ISBN 9788073674823. info
- DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- doporučená literatura
- WALKER, Ian. Výzkumné metody a statistika : z pohledu psychologie. Edited by Nigel Holt - Robert Lewis, Translated by Ondřej Novák. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 218 stran. ISBN 9788024739205. info
- GAVORA, Peter. Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Prvé vydanie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2012, 119 stran. ISBN 9788010023530. info
- CHRÁSTKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 263 s. ISBN 978-80-247-1369-4. info
- SZTOMPKA, Piotr. Vizuální sociologie : fotografie jako výzkumná metoda. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 168 s. ISBN 9788086429779. info
- MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd, 2001, 99 s. ISBN 80-85834-77-4. info
- Základy sociologického výzkumu. Edited by Alois Surynek - Růžena Komárková - Eva Kašparová. 1. vyd. Praha: Management Press, 2001, 160 s. ISBN 80-7261-038-4. info
- Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá ONLINE v prostředí MS Teams. Základní výukovou metodou je vysokoškolská přednáška kombinovaná s interaktivními otázkami a diskusí. Očekává se zapojení studentů do diskuse a veřejná obhajoba seminární práce (dle samostatného zadání) a vzájemné hodnocení studentských prací a projektů.
- Metody hodnocení
- Studenti vypracují seminární cvičení podle zadání, které je podrobeno vzájemnému hodnocení, kontrolou vyučujícího a obhajobou před seminární skupinou. Podmínkou ústní zkoušky je vědomostní test. Test obsahuje 40 položek (10 kvalitativní metodologie a 30 kvantitativní metodologie s přesahem do statistiky). Minimální požadavek je 27 správných odpovědí (bodů). Za špatné odpovědi se body neodečítají. Test bude administrován elektronicky online prostřednictvím aplikace v ISu MU.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2426
Na začátku semestru jsou studenti podrobně seznámeni s obsahem seminárních prací a úkolů, které postupně plní. Klíčovou seminární prací pro JS je Foucus research.
STUDENTI ZPRACUJÍ A OBHÁJÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE DLE ZADÁNÍ
1. Didaktická transformace metodologického problému
Studenti na začátku semestru dostanou náhodně přiřazené jedno z metodologických témat - problémů, které odborně zpracují a didakticky transformují. Každý student zpracovává jiné téma dle seznamu. Práce má rozsah 8 000 - 10 000 znaků bez mezer. Studenti zpracují odborný výkladový text na základě studia adekvátních zdrojů a transformují ho do didakticky srozumitelné podoby, aby prezentace daného tématu byla poutavá, srozumitelná i laikům (bez zbytečných schematických zjednodušení). Požadovaný výstup má buď podobu komentované prezentace nebo distančního textu. Všechny použité zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury, přičemž jsou respektovány i formální náležitosti obou možných forem. Součástí práce mohou být dále videa, obrázky a grafy, které zvýrazňuji didaktický potenciál textu. Hodnocení: práce s odbornými zdroji, didaktická transformace (srozumitelnost výkladu), práce s příklady pro oblast sociální pedagogiky, práce s grafy tabulkami a dalšími přílohami přispívající k názornosti výkladu, formální náležitosti.
2. Život jako ve filmu
Co má společného umění a výzkum? Co má společného příběh hlavního hrdiny a reálného člověka, který je předmětem našeho zkoumání? Co prožívá virtuální hrdina a reálný člověk, jak se rozhoduje, jak se chová? V seminárním cvičení se studenti pokusí o komparaci příběhu vybraného hrdiny filmu, románu apod. s životem reálného člověka a načrtnou prostřednictvím výzkumného designu, jak by takový výzkum reálně mohl být vystavěn.
3. Projekt diplomové práce
Tento úkol je součástí samostatného předmětu. Studenti projekt obhajují v rámci jedné z konzultací.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SOk227