SOk475 Artefiletika

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
3 dny. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Libor Graclík (cvičící)
Mgr. Radka Rubešová (cvičící)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Předmět je součástí sebepoznávací a sebezkušenostní výuky v různých technikách vycházejících z výchovných a artefiletických oblastí (expresivních přístupů při práci se skupinou. Konkrétně půjde vždy o tři blokové semináře zaměřeny na techniky z oborů artetefiletiky (prožitky, nalézání osobní hranice a svého osobního potenciálu /fyzického a duševního/, hodnotová orientace, empatie, spolupráce, komunikační dovednosti, já a skupina...); arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie, bodyterapie a choreoterapie, fototerapie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci předmětu student:
na základě vybraných technik z různých artefiletiky nalezne prostřednictvím detekce svých silných a slabých stránek svou pozici ve výchovně vzdělávacím procesu. Rozvine schopnost své sebereflexe. Seznámí se s moderními technikami a nástroji pro sebepoznání, seberozvoj, rozvoj profesionální spolupráce, reflexi praxe apod. Rozvine svou osobnostní a sociální kompetenci v souvislosti s jejich budoucí pomáhající profesí, důraz je kladen na rozvoj facilitujících vlastností, skupinovou práci, zlepšení soc. dovedností jako komunikace, kooperace, já jazyk, tady a teď, skupinová dynamika, koheze a interakce a další. Získá specifické dovedností podporujících výchovně vzdělávací cíle a to především v oblasti komunikace, podpory kooperace (jak v rámci kontaktů mezi pedagogy navzájem, tak směřované ke skupinám studentů, klientů), sebeprezentace, kreativity, pedagogické improvizace apod.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
● orientovat v současných metodách a technikách artefiletiky zaměřených na oblast intrapersonálních a interpersonálních jevů
● mít jasnou úroveň vlastní sebezkušenosti pro oblast intrapersonálních a interpersonálních jevů
● interpretovat pojetí osobnosti člověka v kontextu vlastního růstu směrem k sobě, k druhým, k profesi
Osnova
  • Osobnostní a sociální rozvoj v rámci vybraných technik zaměřených na: – sebepojetí, sebreflexe, sociální interakce, relaxace, meditace, vlastní identita, vážení si druhých i sebe, pozitivní motivace do života, ovlivnění hodnotové mapy, netradiční aktivity, radost, zábava, komunikační dovednosti, týmovost a skupinová dynamika, prevence možných sociálních problémů, poznání svých hranic, efektivní možnost ztráty nudy, vztah k sobě a okolí
Literatura
  • POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 111 s. ISBN 9788024431208. info
  • SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 2., ekonomické. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011, 281 s. ISBN 9788072904983. info
  • SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 194 s. ISBN 9788073673222. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 175 s. ISBN 80-7178-689-6. info
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 167 s. ISBN 80-7178-616-0. info
  • VALENTA, Milan. Dramaterapie. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 2001, 150 s. ISBN 80-7178-586-5. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 246 s. ISBN 80-7178-557-1. info
  • SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění :teorie a praxe artefiletiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001, 281 s. ISBN 80-7290-066-8. info
  • CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 199 s. ISBN 80-7178-204-1. info
  • MASTERS, Robert a Jean HOUSTON. Naslouchejte svému tělu : psychofyzická cesta ke zdraví a vědomí sebe sama. Praha: Pragma, 1994, 253 s. ISBN 8085213435. info
  • MÁTEJOVÁ, Zlatica. Základy teórie a praxe muzikoterapie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1993, 138 s. ISBN 80-223-0401-8. info
Výukové metody
Seminář, praktická výuka, prezentace vlastních projektů, skupinová diskuze.
Metody hodnocení
Aktivní účast na výuce, vypracování písemné reflexe - na téma: Získaná sebepoznání a sebezkušenost, na základě zpětných vazeb skupiny, vědomí sebe sama, své sociální dovednosti, rysů, motivace, rolí a postojů; návrh vlastního projektu.
Informace učitele
Seminář proběhne blokově v termínu 23.-25.6.2023
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SOk475