PdF:SOk829 Environmentální výchova 1 - Informace o předmětu
SOk829 Environmentální výchova 1: Základy environmentální výchovy pro vychovatele
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 12 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící)
Mgr. Zuzana Nováčková (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOK819 Úvod do environ. edukace &&!NOWANY( SOk827 Didaktika dramatické výchovy , SOk828 Tělesná výchova 1 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-VY)
- Vychovatelství (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Předmět rozvíjí hlubší pochopení principů a metod environmentální výchovy, má motivovat k osvojení a uplatňování představovaných přístupů do praxe. Cílem je hlouběji proniknout do dvou základních přístupů v oblasti environmentální výchovy - učení kontaktem s přírodou a učení se díky prožitku.
- Výstupy z učení
- Student vysvětlí základní ekologické pojmy
Student rozumí principům fungování základních přírodních dějů, které umožňují život na Zemi. Tyto teoretické znalosti dokáže aplikovat a převést do aktivizujících postupů učení.
Student zmapuje své okolí a představí lokality, které může využít ve své praxi pro prožitkové a zkušenostní učení. Představí potenciál zvolených území kolegům.
Student zná alespoň 5 ověřených programů a metod s environmentálním akcentem, které může využít ve své praxi. - Osnova
- 1. Zázraky v přírodě (skleníkový efekt, fotosyntéza, dekompozice, bioklimatizace a ekosystém).
- Shrnutí základních ekologických pojmů a environmentálních souvislostí včetně didaktických doporučení k výuce základů ekologie, environmentalistiky, globálních problémů životního prostředí a principů udržitelného rozvoje.
- 2. Přehled a praktické ukázky osvědčených přístupů k EVVO:
- a) Učíme se kontaktem s přírodou – témata:
- - práce s přírodními materiály
- - výtvarné techniky
- - praktická pozorování přírodních jevů
- b) učíme se prožitkem
- - hry v přírodě
- - bádání v přírodě
- - senzitivní aktivity v přírodě
- - reflektivní techniky
- 3. Přehled a praktické ukázky osvědčených přístupů k EVVO:
- a) Učíme se v souvislostech
- - tematická výuka – využití metodických publikací Zlatá nit, Sedm barev duhy, Les ve škole, škola v lese, Global storylines – výuka příběhem apod.
- b) Učíme se o a v reálném světě
- - regionální výuka, místně zakotvené učení, Učíme se venku, globální problémy - Svět v nákupním košíku, Venkovní výuka
- c) Učíme se vlastním zapojením
- - projektová výuka, Ekoškola, Škola pro udržitelný život, Globe, Active Citizens aj.
- 3. Prezentace námětů studentů
- Praktické ukázky aktivizujících metod využitelných v EVVO od samotných studentů
- Literatura
- povinná literatura
- • JANČAŘÍKOVÁ, K. Ekologie čtená podruhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze 2013.
- ANDREOTTI, Vanessa, Vladimír BURJAN, Jan ČINČERA, Zuzana GALLAYOVÁ, Juraj HIPŠ, Mikuláš HUBA, Fumiyo KAGAWA, Jan KRAJHANZL, Zuzana LABAŠOVÁ, Aleš MÁCHAL, Richard MEDAL, Miroslava PILÁRIKOVÁ a David SELBY. Environmentálna výchova v súvislostiach. 1. vydanie. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2015, 267 stran. ISBN 9788022827942. info
- SLÁMOVÁ, Pavlína. Kdo je ekopedagog? In: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4. info
- doporučená literatura
- ŠIMONOVÁ, Petra, Jan ČINČERA, Kateřina JANČAŘÍKOVÁ a Alena VOLFOVÁ. Ekologická a environmentální výchova : pracovní učebnice pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Illustrated by Zdeněk Doležal - Jarmila Dytrychová - Stanislav Kahuda. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2013, 96 stran. ISBN 9788072384525. info
- ŠEBEŠOVÁ, Petra a Petra ŠIMONOVÁ. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 2013, 224 s. ISBN 978-80-262-0503-6. info
- AUDY, Jana. Učíme se v zahradě. Vyd. 1. Kněžice: Chaloupky, 2007, 497 s. ISBN 9788026025689. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze, simulační hry, skupinová práce, terénní výuka, vlastní prezentace studentů.
- Metody hodnocení
- Studenti si písemně připraví a prakticky předvedou jednu aktivitu, která bude založena na některém z představovaných přírodních dějů. Studenti představí jeden z osvědčených přístupů k EVVO.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SOk829