PdF:SP2005 Diagnostické domény - Informace o předmětu
SP2005 Diagnostické domény
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 1 blok pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- 75 % účast
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit s katalogem posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb a s jednotlivými diagnostickými doménami: pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním, se zrakovým postižením, s mentálním postižením, vysvětlit jednotlivé diagnostické postupy u příslušného druhu postižení.
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy: - student zná speciálněpedagogickou diagnostiku po teoretické i praktické stránce; - je seznámen s požadavky na posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb; - je schopen prezentovat a vysvětlit diagnostické postupy u vybraného druhu postižení.
- Osnova
- Osnova: - Diagnostické domény u žáků s tělesným postižením (hrubá motorika, jemná motorika, úchop, grafomotorika, lateralita, komunikace, intelektuální funkce, kognitivní funkce, smyslové vnímání, pozornost, paměť, emocionalita, adaptabilita a sociabilita, pracovní dovednosti, sebeobsluha). - Diagnostické domény u žáka se zrakovým postižením (zraková analýza a syntéza, zrakové funkce, kompenzační smysly, jemná a hrubá motorika, vizuomotorická koordinace, kognitivní funkce, sociabilita a adaptabilita, orientace v prostoru, sebeobsluha, edukační prostředí, rehabilitační a kompenzační pomůcky). - Diagnostické domény u žáka s mentálním postižením (vizuální percepce, sluchová percepce, hrubá motorika, jemná motorika, grafomotorika, psychomotorika, lateralita, kognitivní funkce, fatické funkce, emoce, adaptabilita a sociabilita, konace a aspirace, sebeobsluha). - Diagnostické domény u žáka s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami (hrubá motorika, jemná motorika, sebeobsluha, orientace v prostředí, autoregulace učení, komunikace, kognitivní procesy, emocionalita, chování a způsobilost pro sociální interakci)
- Literatura
- povinná literatura
- Čadová, E. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: PdF UP.
- Valenta, M. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: PdF UP.
- Baslerová, P. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: PdF UP.
- doporučená literatura
- Kucharská, A. a kol. (2007) Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha: IPPP.
- Výukové metody
- Seminář, výukové prezentace, video ukázky, příklady dobré praxe.
- Metody hodnocení
- Kolokvium – student vypracuje případovou studii žáka s tělesným, nebo zrakovým, nebo mentálním nebo kombinovaným postižením se zaměřením na funkční dopad postižení ve výuce (dle diagnostických domén).
- Informace učitele
- Interaktivní účast na seminářích, samostudium zadané literatury.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP2005