PdF:SP2007 Metodologie speciálně pedagogi - Informace o předmětu
SP2007 Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SP2003
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, N-LOG) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2) (3)
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 6 - speciální andragogika) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní orientaci v logice vědecké práce s přihlédnutím ke specifikům výzkumu v oblasti speciální pedagogiky. Studující získají poznatky, které využijí jednak pro přípravu a tvorbu diplomové práce, a pak také pro orientaci v odborné literatuře a aktuálních výzkumných poznatcích v oboru. V rámci předmětu se seznámí s logikou kvalitativního i kvantitativního výzkumu, včetně ukázek jejich aplikací v konkrétních výzkumných projektech. Naučí se plánovat postup vlastního výzkumu, formulovat výzkumné problémy, otázky a hypotézy, operacionalizovat koncepty prostřednictvím pozorovatelných ukazatelů, volit a realizovat vhodnou strategii sběru a analýzy dat. Osvojí si řadu pojmů, klíčových pro metodologii v sociálních vědách – reprezentativita, reliabilita, validita atd.
- Výstupy z učení
- Studující se naučí sestavit projekt své výzkumné práce, kterou budou realizovat v rámci diplomové práce., budou schopni formulovat téma, problém a výzkumné otázky a rozhodnout se pro výzkumný přístup a techniky sběru dat s ohledem na své výzkumné téma a zkoumané prostředí. Jsou schopni rozeznat kvality výzkumu z hlediska jeho validity, reliability, reprezentativity. Osvojí si základní pravidla sběru a analýzy dat, stejně jako etické nároky na výzkum ve speciální pedagogice. Budou umět efektivně pracovat se zdroji k vlastnímu výzkumu či k vlastní oblasti zájmu.
- Osnova
- 1) Úvod. Vědecká metoda. Věda versus zdravý rozum. Přírodní versus sociální vědy. Korelace, kauzalita, experiment. Hlavní rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním přístupem. Kvantitativní výzkum. 2) Logika kvantitativního výzkumu. Od teorie k praxi. Hypotéza jako hlavní nástroj kvantitativního výzkumu. Populace, vzorek, reprezentativita. 3) Základní kvantitativní metody. Dotazník jako jeden z nástrojů sběru dat. Jak sestavit dotazník? . Problém návratnosti, validity a reliability výzkumu. 4) Co je to výzkumný problém? Výzkumné otázky. Jak si vybrat téma? Jak zformulovat otázku? Výběr výzkumné strategie. Logika kvalitativního výzkumu. Indukce, generování hypotéz. Hlavní charakteristiky kvalitativního výzkumu a jeho srovnání s kvantitativním. Kdy zvolit kvalitativní přístup? Základní tradice kvalitativního výzkumu. Případová studie, etnografie, zakotvená teorie. 5) Jak SBÍRAT kvalitativní data? Podrobněji k technice rozhovoru a pozorování. 6) Jak ANALYZOVAT kvalitativní data? Induktivní logika „tvorby“ a analýzy dat.
- Literatura
- doporučená literatura
- MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. První. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 508 s. ISBN 978-80-210-6362-4. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014, 377 stran. ISBN 9788026206446. info
- ŠEĎOVÁ, Klára a Roman ŠVAŘÍČEK. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-478. Full text info
- KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Translated by Marie Černá. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010, 151 stran. ISBN 9788074190339. info
- JANÍK, Tomáš. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51-68. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 1. ISBN 80-7315-078-6. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
- Výukové metody
- seminář, kolektivní práce, studium literatury
- Metody hodnocení
- Student získává hodnocení na základě průběžné práce v semestru, konkrétně se jedná o četbu čtyř aktuálních výzkumných studií. Četba bude kontrolována testem ve formátu open book exam. Ve zkouškovém období budou znalosti zkoušeny testem.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP2007