PdF:SP2441 SP2441 Mentální postižení a PA - Informace o předmětu
SP2441 SP2441 Mentální postižení a PAS 1
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/3/0. 2 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s postupy při edukaci dětí/žáků/studentů s mírnou poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra převážně v inkluzivních školách.
- Výstupy z učení
- Studenti by měli být schopni předkládat odůvodněná rozhodnutí k zařazení dítěte/žáka/studenta s mírnou poruchou vývoje intelektu nebo poruchou autistického spektra do edukačního systému a interpretovat své znalosti z oblasti edukace, poradenství, diagnostiky, legislativy.
- Osnova
- 1. Terminologická východiska se zaměřením na žáky s mírnou poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra. MKN-11.
- 2. Charakteristika mírné poruchy vývoje intelektu. Charakteristika poruch autistického spektra (Aspergerova syndromu). Projevy ve škole: příčiny, projevy, řešení.
- 3. Poradenský služby a role školního speciálního pedagoga. Komplexnost podpory.
- 4. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, přípravné třídy, školní zralost.
- 5. Základní vzdělávání. Podpůrná opatření. Pomůcky. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
- 6. Rozdíly v přístupech v edukaci v inkluzivních školách a školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona.
- 7. Komplexní diagnostika. Speciálněpedagogická a psychologická diagnostika v případě mírné poruchy vývoje intelektu a poruchy autistického spektra. Dynamická diagnostika.
- 8. Didaktické zásady, metody a formy uplatňované v rámci edukace u žáků s mírnou poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra z pohledu poradenského speciálního pedagoga.
- 9. Spolupráce školního speciálního pedagoga s pedagogem, se školou, s poradenským zařízením.
- 10. Feuersteinovo instrumentální obohacování a další možné přístupy v edukaci a komplexní podpoře.
- 11. Středoškolské a celoživotní vzdělávání studentů a dospělých s mírnou poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra.
- 15. Legislativa.
- 16. Kariérní poradenství. Možnosti pracovního uplatnění. Formy bydlení.
- Literatura
- povinná literatura
- BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. 1. vydání. Praha: Grada, 2023, 200 s. Pedagogika. ISBN 978-80-271-3725-1. odkaz na vydavatele info
- VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktuali. Praha: Grada, 2018, 387 stran. ISBN 9788027103782. URL info
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2016, 493 stran. ISBN 9788026207689. info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Jan MICHALÍK, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Petra JURKOVIČOVÁ, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie : teoretické základy a metodika. 5. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013, 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6. info
- ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom : porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 203 s. ISBN 9788026201939. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 279 s. ISBN 978-80-210-5930-6. info
- ATTWOOD, Tony. The complete guide to Asperger's syndrome. 1st paperback ed. Philadelphia: Jessica Kingsley, 2008, 397 s. ISBN 9781843106692. info
- Asperger's syndromea guide for parents and professionals. Edited by Tony Attwood. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 1998, 224 p. ISBN 1853025771. info
- doporučená literatura
- CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Translated by Eva Matějíčková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 8073671050. info
- Výukové metody
- Prezenční konzultace, diskuze, plnění úkolů zadaných vyučujícím v Interaktivní osnově v Is Muni.
- Metody hodnocení
- Docházka povinná, písemný test nebo ústní zkouška, plnění zadaných úkolů v Interaktivní osnově v Is Muni.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP2441