PdF:SP3912 Obor: Logopedie 2 - Informace o předmětu
SP3912 Obor: Logopedie 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Dezort, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- intaktní komunikační schopnost
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s poznatky o etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti, s problematikou logopedické intervence; bude se orientovat v metodách, technikách a strategiích logopedické terapie; principech logopedické terapie, formách logopedické terapie u jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení předmětu se bude student orientovat v problematice etiologie a symptomatologie jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti. Bude schopen objasnit základní principy logopedické intervence u osob s narušenou komunikační schopností. Bude schopen objasnit základní principy mezioborové spolupráce v logopedii.
- Osnova
- v návaznosti na tématech probraných v předcházející Specializaci logopedie budeme vybírat z následujících témat: Afázie – etiologie, klasifikace, diagnostika, komplexní podpora osob s afázií. Dysartrie – vývojová, získaná. Etiologie, klasifikace, diagnostika, symptomatologie, zásady logopedické intervence. Dysfagie u dětí a dospělých Poruchy hlasu – etiologie, symptomy, hlasová hygiena v dětství i u dospělých osob. Symptomatické poruchy řeči a jazyka u osob s poruchami vývoje intelektu. Logopedická intervence u dětí s poruchami vývoje intelektu. Symptomatické poruchy řeči u dětí s tělesným postižením a specifika logopedické intervence u dětí s těžkým zrakovým postižením. Symptomatické poruchy řeči u dětí s poruchami autistického spektra Alternativní a augmentativní komunikace – vymezení pojmu, klasifikace systémů, proces výběru komunikačního systému.
- Literatura
- povinná literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 224 stran. ISBN 9788024711102. URL info
- doporučená literatura
- VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
- Výukové metody
- Konzultace, studium odborné literatury, účast vyžadována. Veškeré požadavky k ukončení předmětu, včetně okruhů a literatury budou doplněny vyučujícím na začátku výuky.
- Metody hodnocení
- písemný test (k úspěšnému splnění je třeba dosáhnout 75 % správných odpovědí); ústní zkouška
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP3912