SP3912 Obor: Logopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Dezort, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
intaktní komunikační schopnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s poznatky o etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti, s problematikou logopedické intervence; bude se orientovat v metodách, technikách a strategiích logopedické terapie; principech logopedické terapie, formách logopedické terapie u jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení předmětu se bude student orientovat v problematice etiologie a symptomatologie jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti. Bude schopen objasnit základní principy logopedické intervence u osob s narušenou komunikační schopností. Bude schopen objasnit základní principy mezioborové spolupráce v logopedii.
Osnova
  • v návaznosti na tématech probraných v předcházející Specializaci logopedie budeme vybírat z následujících témat: Afázie – etiologie, klasifikace, diagnostika, komplexní podpora osob s afázií. Dysartrie – vývojová, získaná. Etiologie, klasifikace, diagnostika, symptomatologie, zásady logopedické intervence. Dysfagie u dětí a dospělých Poruchy hlasu – etiologie, symptomy, hlasová hygiena v dětství i u dospělých osob. Symptomatické poruchy řeči a jazyka u osob s poruchami vývoje intelektu. Logopedická intervence u dětí s poruchami vývoje intelektu. Symptomatické poruchy řeči u dětí s tělesným postižením a specifika logopedické intervence u dětí s těžkým zrakovým postižením. Symptomatické poruchy řeči u dětí s poruchami autistického spektra Alternativní a augmentativní komunikace – vymezení pojmu, klasifikace systémů, proces výběru komunikačního systému.
Literatura
    povinná literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 224 stran. ISBN 9788024711102. URL info
    doporučená literatura
  • VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
    neurčeno
  • NEUBAUER, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 227 stran. ISBN 9788073671594. info
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 8071785725. info
Výukové metody
Konzultace, studium odborné literatury, účast vyžadována. Veškeré požadavky k ukončení předmětu, včetně okruhů a literatury budou doplněny vyučujícím na začátku výuky.
Metody hodnocení
písemný test (k úspěšnému splnění je třeba dosáhnout 75 % správných odpovědí); ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.