PdF:SPDA004 Psychology of Disability - Informace o předmětu
SPDA004 Psychology of Disability
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Special Education (program PdF, D-SPZPA) (2)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, D-SPD4) (2)
- Cíle předmětu
- The course provides students with knowledge about the psychological issues associated with illness and disability and in the psychology of disability. The course is using approaches from a number of theoretical and practical disciplines, especially medicine (psychiatry, neurology and other medical fields) and focuses on special education and psychology with the emphasis on supporting people with disabilities in their daily life.
- Výstupy z učení
- After completing the course, the student will be able to:
• Explain basic concepts of psychology of disability, pathopsychology, psychopathology focused on special education and the need of professionals in helping professions
• Know basic categories related to challenging and stressful life situations
• Know relations between physical and mental disorders and qualitative abnormalities related to cognition and personality - Osnova
- 1. Definition of the subject matter. Psychology of disability, pathopsychology and psychopathology
2. Norm, normality and abnormality. Models of abnormal behavior.
3. Health and illness.
4. Etiology and pathogenesis of mental disorders.
5. Challenging life situations. Deprivation, frustration, conflict, trauma, crisis, and stress.
6. Coping with challenging and stressful situations. Coping strategies.
7. Mental health and personal lifestyle. Prevention and resilience.
8. Quality of life.
9. Description and classification of disorders of mental functions focusing on consciousness, attention, perception, cognition and intelligence, emotions and motivation, volition, instincts and personality. Emphasis is placed on psychological, educational and social perspectives.
- 1. Definition of the subject matter. Psychology of disability, pathopsychology and psychopathology
- Literatura
- povinná literatura
- WEIS, Robert. Introduction to abnormal child and adolescent psychology. 3 edition. Los Angeles: Sage, 2018, xxviii, 65. ISBN 9781506339764. info
- Oxford textbook of psychopathology. Edited by Theodore Millon - Paul H. Blaney - Roger Dale Davis. New York: Oxford University Press, 1999, xii, 732. ISBN 0195103076. info
- Výukové metody
- Theoretical presentations.
- Metody hodnocení
- Written exam.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SPDA004