SPDC001 Inkluzivní speciální pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPDC001/01: St 12:00–13:50 kancelář vyučujícího, V. Vojtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení a získání nových vědomostí o problematice inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR a jeho komparace s vybranými vzdělávacími systémy v zahraničí. Dále pak další prohloubení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v inkluzivní třídě se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Na konci tohoto kurzu bude student schopen dobře se orientovat v problematice inkluzivní pedagogiky, speciální pedagogiky a v sociální inkluzi. Dokáže charakterizovat jednotlivé oblasti individuálního vzdělávacího plánu (ISP). Dokáže navrhnout speciálně pedagogické přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Disponovat prohloubenými znalostmi v oboru speciální pedagogika se zaměřením na inkluzi, inkluzivní vzdělávání a sociální inkluzi zejména ze zahraničních zdrojů
- Umět vyložit pojmy v oboru speciální pedagogika se zaměřením na inkluzi, inkluzivní vzdělávání a inkluzivní vyučování
- Znát rozsah oboru speciální pedagogiky a pedagogiky jako celku, a to v historických i současných širších souvislostech a na úrovni současného stavu poznání.
- Znát významné teorie oboru, koncepty a metody, které jsou v popředí poznání oboru, a to v národním a mezinárodním kontextu
- Umět pracovat se speciálně pedagogickými metodami (diagnostickými a edukačními)
- Umět uplatnit podpůrná popatření při intervenci osob se speciálními vzdělávacími potřebami
- Umět využít otázky týkající se inkluzivní speciální pedagogiky ve své disertační práci
Osnova
  • OBECNÉ OKRUHY INKLUZIVNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY
  • • Inkluze, inkluzivní vzdělávání v naší a zahraniční literatuře
  • • Participace, sociální inkluze
  • • Inkluzivní vyučování, inkluzivní didaktika
  • • Trendy v péči o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami ve vývojovém pojetí
  • • Rámcové podmínky pro inkluzivní výchovu a vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami u nás a v zahraničí
  • • Současný legislativní rámec inkluzivního vzdělávání v ČR
  • • Pedagogicko-psychologické poradenské služby
  • SPECIALIZAČNÍ OKRUHY INKLUZIVNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY
  • • Raná intervence
  • • Edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole
  • • Deficity dílčích funkcí v předškolním věku, školní zralost
  • • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy
  • • Vzdělávání žáků s těžkým a souběžným postižením více vadami v základní škole speciální
  • • Specifika předprofesní, profesní a socio-profesní přípravy žáků podle druhu postižení
  • • Andragogika a geragogika z pohledu speciálního pedagoga
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. 2. upravené vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 270 s. ISBN 978-80-210-8140-6. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 3. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 279 s. ISBN 978-80-210-6678-6. info
  • OŠLEJŠKOVÁ, Hana a Marie VÍTKOVÁ. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. 3. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 310 s. ISBN 978-80-210-6673-1. info
  • Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
    doporučená literatura
  • Reich, K. (2014) Inklusive Didaktik. Bausteine für eine inklusive Schule. Weinsheim und Basel: Beltz Verlag. ISBN 978-3-407-25710-9.
  • Hedderich, I., Biewer, G., Hollenweger, J., Markowetz, R. Handbuch Inklusion und Sonderpädagogik. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 2016, 704 s., ISBN 978-3-8252-8643-9.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, VÍTKOVÁ, Marie. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřeby v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016.
  • Lütje-Klose, B., Miller, S., Schwab, S., Streese (Hrsg.) (2017) Inklusion: Profile für die Schul- und Unterrichtsentwicklung in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Theoretische Grundlagen - Empirische Befunde - Praxisbeispiele. Münster - New York: W
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Specifika školní zralosti u dětí s tělesným postižením a možnosti speciálně pedagogické diagnostiky. In Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. první. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2019, 2019, s. 61-128. Školní zralost 4. ISBN 978-80-7496-421-3. info
  • OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016, 220 stran. ISBN 9788024751078. URL info
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie, Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Martin VRUBEL, Petr KOPEČNÝ, Lenka DOLEŽALOVÁ a Miroslava BARTOŇOVÁ. Speciální andragogika. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-254-3. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9. info
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s r.o., 2009, 172 s. speciální pedagogika. ISBN 978-80-7392-094-4. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 132 s. ISBN 80-210-3718-0. info
Výukové metody
Individuální teoretická příprava.
Metody hodnocení
Další požadavky ke zkoušce:
Zpracovat jednu otázku z obecných otázek inkluzivní speciální pedagogiky nebo sociální inkluze.
Zpracovat jednu otázku ze specializačních okruhů se zřetelem na věkovou skupinu a druh postižení - cca 10 – 15 stran (A4).
Informace učitele
Návrh témat disertačních prací
• Pedagogicko-psychologické poradenské služby
• Podmínky integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole
• Úkoly komprehensivní rehabilitace v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
• Transformace pedagogicko-psychologického poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR
• Přípravné třídy jako jedna z forem pedagogické intervence u dětí z jiného sociokulturního etnika

Literatura
AINSCOW, M., BOOTH, T., DYSON, A. (2006) Improwing schools, developing inclusion. New Yourk: Routledge.
BARTOŇOVÁ, M. (2013) Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M. (2009) Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M. (2014) Students with Intelectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M. (2014) Approaches to Students with Learning Disorders in Inclusive School Environment. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, VÍTKOVÁ, M. et al. (2012) Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., VRUBEL, M. (2014) Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M., OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. (2013) Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním mimo školu. Brno: Paido.
BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M. et al. (2013) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Brno: Paido.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2013) Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2007) Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU.
BOOTH, T., AINSCOW, M. (2000) The Index for Inclusion. Developing Learning and Participation i Schools. Bristol: CSIE.
HEIMLICH, U., KAHLERT, J. (Hrsg.) (2012) Inklusion in Schule unf Unterricht. Wege zur Bildung für alle. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer GmbH.
KVĚTOŇOVÁ, L., PROUZOVÁ, R. (2010) Speciální pedagogika v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Praha: Karolinum.
KVĚTOŇOVÁ, L., STRNADOVÁ, I., HÁJKOVÁ, V. (2012) Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum.
OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. et al. (2012) Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Brno: Paido.
PANČOCHA, K. (2013) Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. Brno: MU.
LECHTA, V. (ed.) (2010) Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál.
LECHTA, V., KUDLÁČOVÁ, B. Reflection of Inklusive Education of the 21st Century in Correlative Scientific Fields (How to Turn Risks into Chances) (2013) Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH.
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (2014) Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: MU.
PROCHÁZKOVÁ, L., Sayoud Solárová, K. et al. (2014) Speciální andragogika. Brno: Paido.
PROUZOVÁ KVĚTOŇOVÁ, R. (2011) Význam jinakosti pro speciálněpedagogické myšlení. Praha: UK.
REICH, K. (Hrsg.) (2012) Inklusion und Bildungsgerechtigkeit. Standarts und Regel zur Umsetzung einer inklusiven Schule. Weinheim und Basel: Verlag Beltz.
SLEPIČKOVÁ, L., PANČOCHA, K. et al. (2013) Aktéři školní inkluze. Bro: MU.
VALENTA, M. a kol. (2014) Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.
VRUBEL, M., PANČOCHA, K. a kol. (2014) Inkluzivní vzdělávání v přehledových studiích. Brno: MU.

Literatura doporučená
BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. et al. (2012) Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (2008) Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. Brno: MSD.
BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P. a kol. (2012) Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., VRUBEL, M. (2014) Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Brno: MU.
BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., MONČEK, J. a kol. (2014) Katalog podpůrných opatření – I. obecná část. Olomouc: UP.
GAJZLEROVÁ, L. (2014) Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. Brno: MU.
Inklusionsorientierte Lehrerbildung in Europa. Chancen und Herausforderungen. (2011) Odensee: Europäusche Agentur für Entwicklungen in der sonderpädagogischen Förderung.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. (2010) Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada.
KALEJA, M.a kol. (2014) Inkluzivní vzdělávání žáků mladšího školního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: OU.
KRATOCHVILOVA, J., HAVEL, J. (2012) Index for Inclusion in the Czech Primary Schools. Teachers Selv-Evalution in Primary Schools Research. Brno: MU.
LECHTA, V. (2009) Východiska a perspektívy inkluzívnej pedagogiky. Martin: Osveta.
MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., HANÁK, P. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část I. Olomouc: UP.
NĚMEC, Z., ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V. (2014) Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: UK.
NĚMEC, Z. a kol. (2014) Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, o. p.
OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. (2011) Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: MU.
OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: MU, 2012.
OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. (2013) Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: MU.
PIPEKOVÁ, J. (ed.) (2010) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010.
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (2015) Social Inclusion of People with Intelectual Disabilities. Brno: MU.
PROCHÁZKOVÁ, L. (2014) Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením – současné trendy v České republice a v zahraničí. Brno: MU.
PŘINOSILOVÁ, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido.
VAĎUROVÁ, H., MUHLPACHR, P. (2005) Kvalita života. Teoretická a metodologická východiska. Brno: MU.
VALENTA, M. a kol. (2012) Školská integrace žáků se zdravotním postižením (inkluzivní pedagogika pro pedagogy běžných škol). Ústí n. L. Eda, o.s.
VÍTKOVÁ, M., KOPEČNÝ, P. (2014) Strategies in the Education of Students with Severe Disabilities Extending Into Young Adulthood. Brno: MU.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SPDC001