PdF:SPDC007 Metodologie 2 - Informace o předmětu
SPDC007 Metodologie 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/0. 15 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SPDC002 Metodologie 1
Metodologie 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, D-SPD4)
- Speciální pedagogika (program PdF, D-SPD4) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit a rozšířit znalosti z předmětu Metodologie 1, zejména ve vztahu k metodologii a technikám, které studující využijí při zpracování svého dizertačního výzkumu. Pozornost bude věnována také prezentaci výzkumných dat a zjištění v samotném textu dizertace. V oblasti kvalitativního výzkumu se studující seznámí se specifiky, která provázejí vstup do terénu, sběr a zpracování dat. V rámci zpracování kvantitativních dat budou studenti schopni pracovat se statistickým souborem, statistickou jednotkou, mírami centrální tendence (průměr, medián, modus) a mírami rozptylu (variační rozpětí, rozptyl, směrodatná odchylka). Dokáží poukázat na rozdíly v používání parametrických a neparametrických statistických metod a provést základní operace inferenční statistiky. Naučí se pracovat se základními funkcemi ve statistickém programu (STATISTICA, SPSS). Studující nabydou zkušenosti také s prezentací výzkumných zjištění na veřejném fóru (odborné konferenci).
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- reflektovat ve vlastním výzkumu specifika, která provázejí vstup do terénu, sběr a zpracování dat a také prezentaci výzkumných zjištění ve speciální pedagogice
- používat techniky sběru a zpracování dat, které studující využijí při zpracování svého disertačního výzkumu
- prezentovat výzkumná data a zjištění v samotném textu disertace
- prezentovat vlastní výzkumná zjištění v rámci národních nebo mezinárodních odborných konferencí - Osnova
- Osnova: Metody a techniky výzkumu Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Hypotézy Operacionalizace hypotéz Fáze výzkumného šetření Typy výzkumů.
- Literatura
- povinná literatura
- Rumrill, P. D., Cook, B. G., & Wiley, A. L. (Eds.). (2011). Research in special education: Designs, methods, and applications. Charles C Thomas Publisher.
- Kratochwill, T. R., & Levin, J. R. (2014). Single-case intervention research: Methodological and statistical advances. American Psychological Association.
- Bruce, S., & Pine, G. (2010). Action research in special education. Columbia University: Teacher Collage
- MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 508 s. ISBN 978-80-210-6362-4. Projekty Nakladatelství Munipress info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014, 377 stran. ISBN 9788026206446. info
- ŠEĎOVÁ, Klára a Roman ŠVAŘÍČEK. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-478. Full text info
- KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Translated by Marie Černá. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010, 151 stran. ISBN 9788074190339. info
- doporučená literatura
- Chenail, R. J. Jak srovnat kvalitativní výzkum do latě. Biograf Bulletin, 1998, 16.1998: 29-37.
- Delamont, S. Fieldwork in educational settings: Methods, pitfalls and perspectives. Psychology Press, 2002.
- Řiháček, T. et al. (2013) Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. MU.
- Creswel, J. W. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Fifth edition. Los angeles: University of Nebraska–Lincoln.
- Louis, C., Lawrence, M., & Keith, M. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.
- HLAĎO. Recenze knihy CHRÁSKA, M., KOČVAROVÁ, I. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. In Pedagogická orientace. 2016, s. 146–152. ISSN 1211-4669. info
- CHARMAZ, Kathy. Constructing grounded theory. 2nd ed. Los Angeles: Sage, 2014, xxi, 388. ISBN 9780857029133. info
- KNECHT, Petr a Dominik DVOŘÁK. Etika vědecké práce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost o.s., 2013, roč. 23, č. 4, s. 554-578. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-554. URL info
- KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Translated by Marie Černá. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010, 151 stran. ISBN 9788074190339. info
- Výukové metody
- Seminář, zpracovávání disertační práce se zaměřením na výzkumný projekt.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška. Rozprava nad vlastním výzkumným projektem před jeho dokončením.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SPDC007