PdF:SPc031 Poradenství v etopedii - Informace o předmětu
SPc031 Poradenství v etopedii
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 18 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogického poradenství v etopedii a uvést je do problematiky intervenční práce.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat metody speciálněpedagogické diagnostiky poruch chování, vést poradenský rozhovor, diagnostické záznamy a případovou konferenci, evidovat případovou práci. Student bude umět uzavírat poradenskou smlouvu, vymezit cíle intervence a otevírat prostor pro intervenci.
- Osnova
- Specifické edukační potřeby dětí s PECh; Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování; Vývojová specifika jako základ diagnostiky; Nástroje pro diagnostiku chování – standardizované/specifické; Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie; Vymezení spec. ped. poradenství/intervence ve vztahu k psychologickému poradenství/ k sociální práci; Model informované intervence – podpora, posilování, provázení 3P intervence; Komunikace jako specifický nástroj poradenství, mezioborová komunikace; Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata; Vedení případu, Holistický přístup k případové práci; Případová konference; Motivační rozhovory
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
- doporučená literatura
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 8071781509. info
- JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 141 stran. ISBN 9788073675905. info
- BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference : praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 158 stran. ISBN 9788026201816. info
- AYERS, Harry, Don CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour : a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton, 2000, xx, 108. ISBN 1853466727. info
- Výukové metody
- Diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace, seminární práce. Samostudium
- Metody hodnocení
- Zkouška, průběžné seminární práce, projekt a jeho prezentace.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SPc031