PdF:SPc202 Strategie poradenství u dětí s - Informace o předmětu
SPc202 Strategie poradenství u dětí s poruchami chování
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/3. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace etopedie (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogického poradenství v etopedii a uvést je do problematiky intervenční práce.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat metody speciálněpedagogické diagnostiky poruch chování, vést poradenský rozhovor, diagnostické záznamy a případovou konferenci, evidovat případovou práci. Student bude umět uzavírat poradenskou smlouvu, vymezit cíle intervence a otevírat prostor pro intervenci.
- Osnova
- Specifické edukační potřeby dětí s PECh;
- Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování;
- Vývojová specifika jako základ diagnostiky;
- Nástroje pro diagnostiku chování – standardizované/specifické;
- Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie;
- Vymezení spec. ped. poradenství/intervence ve vztahu k psychologickému poradenství/ k sociální práci;
- Model informované intervence – podpora, posilování, provázení 3P intervence;
- Komunikace jako specifický nástroj poradenství, mezioborová komunikace;
- Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata;
- Vedení případu, Holistický přístup k případové práci;
- Případová konference;
- Motivační rozhovory
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5.
- doporučená literatura
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 8071781509.
- JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 141 s. ISBN 9788073675905.
- AYERS, Harry, Don CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour : a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton, 2000. xx, 108. ISBN 1853466727.
- BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference : praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Vydání první. Praha: Portál, 2012. 158 stran. ISBN 9788026201816.
- Výukové metody
- Diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace, seminární práce. Samostudium.
- Metody hodnocení
- Seminární práce, ústní zkouška, aktivní účast a zapojení ve výuce
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SPc202