PdF:SPc261 Podpůrná opatření u dětí / žák - Informace o předmětu
SPc261 Podpůrná opatření u dětí / žáků s mentálním postižením
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 12 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Účast na semináři, tvorba PO pro žáka.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace psychopedie (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků se zdravotním postižením, které se poskytují v základních a středních školách v rámci inkluzivního vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy: - student je schopen vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků se SVP; - student je schopen sestavit případovou studii žáka a definovat v ní podpůrná opatření.
- Osnova
- První blok: Legislativní opatření. Charakteristika jednotlivých stupňů podpůrných opatření. Aplikace podpůrných opatření v praxi. Druhý blok: Aplikace podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením, zdravotním oslabením a souběžným postižením více vadami. Aplikace podpůrných opatření u žáků se zrakovým postižením. Aplikace podpůrných opatření u žáků s poruchami chování. Aplikace podpůrných opatření u žáků s poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra.
- Literatura
- Žampachová, Z., Čadilová, V. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo nebo vybraných psychických onemocnění. Olomouc: UP.
- Čadová, E. a kol, (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení a závažného onemocnění. Olomouc: UP.
- Janková, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení nebo oslabení zrakového vnímání. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-4649-3.
- Valenta, M. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. Olomouc: UP.
- Barvíková, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-4616-5.
- VRBOVÁ, Renáta. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6. info
- MICHALÍK, Jan a BASLEROVÁ PAVLÍNA. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. info
- Výukové metody
- Seminář, teoretické prezentace, příklady z praxe, diskuse.
- Metody hodnocení
- Vzor případové studie a pokyny k vypracování budou mít studenti uloženy v IS MUNI pod kódem předmětu. Seminární práce bude podmínkou k ukončení předmětu.
- Informace učitele
- Doporučená literatura:
Bude v každém semestru přednášejícími upřesněna. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SPc261