PdF:SPc291 Snoezelen v intervenci žáků se - Informace o předmětu
SPc291 Snoezelen v intervenci žáků se SPU
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Pro uznání předmětu absolvuje student plánované semináře, dále vypracuje seminární práci/ vlastní výstup (viz pokyny níže).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace specifické poruchy učení (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti využívání konceptu snoezelen u osob se zdravotním postižením. Na konci tohoto semináře bude student schopen porozumět vybraným postupům práce při realizaci snoezelenu v edukačním procesu a bude zvládat základní stimulační techniky u jednců se zdravotním postižením.
- Výstupy z učení
- Očekávaní výstupy: * student se orientuje ve vybavení snoezelenu * zná, k čemu jsou jednotlivé pomůcky určeny * zná vybrané postupy při realizaci snoezelenu v edukačním procesu * ovládá základní stimulační techniky u žáků se zdravotním postižením
- Osnova
- 1. Stručná charakteristika,historie snoezelenu 2. Východiska, cíle a význam snoezelenu 3. Výběr a výklad základních pomůcek snoezelenu 4. Další pomůcky (měkký nábytek, volba barvy místnosti atd.) 5. Organizace, struktura, dokumentace 6. Metodické jednotky, zásady 7. Využití konceptu bazální stimulace 8. Polohování 9. Podpora vestibulárního vnímání 10. Snoezelen jako podpůrná edukační metoda 11. Snoezelen jako volnočasová aktivita
- Literatura
- doporučená literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Metoda bazální stimulace pro jedince s těžším mentálním postižením a s více vadami. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, Brno, 2001, s. 74-80. ISBN 80-7315-010-7. info
- Pagliano Paul: The multisenzory handbook: A guide for children and adults with sensory learning disbilities
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Role doteku při komunikaci s těžce postiženými jedinci. In HÁJKOVÁ, Vanda. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009, s. 111-121. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-904464-0-3. info
- Výukové metody
- seminář, interaktivní spolupráce, individuální exkurze, náslechy, samostudium, rozhovor.
- Metody hodnocení
- Zápočet bude udělen na základě absolvování plánovaných seminářů a odevzdání seminární práce v rozsahu 2 - 3 normostran (případová studie, úvaha, rešerše, anketa, rozhovor). Studenti představí vlastní návrh práce ve snoezelenu.
- Informace učitele
- Upřesnění k výuce bude vždy poskytnuto vyučujícím na začátku semestru. Student představí vlastní návrh práce ve Snoezelenu dle zadání vyučujícím.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SPc291