PdF:SPc293 Snoezelen v intervenci jedinců - Informace o předmětu
SPc293 Snoezelen v intervenci jedinců se zrakovým postižením
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Pro uznání předmětu absolvuje student plánované semináře, dále vypracuje seminární práci (viz pokyny níže).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace oftalmopedie (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti využívání konceptu snoezelen u osob se zdravotním postižením. Na konci tohoto semináře bude student schopen porozumět vybraným postupům práce při realizaci snoezelenu v edukačním procesu a bude zvládat základní stimulační techniky u jednců se zdravotním postižením.
- Výstupy z učení
- Očekávaní výstupy: * student se orientuje ve vybavení snoezelenu * zná, k čemu jsou jednotlivé pomůcky určeny * zná vybrané postupy při realizaci snoezelenu v edukačním procesu * ovládá základní stimulační techniky u žáků se zdravotním postižením
- Osnova
- 1. Historie snoezelenu 2. Význam, cílová skupina 3. Výběr a výklad základních pomůcek snoezelenu, typy místností 4. Další pomůcky (měkký nábytek, volba barvy místnosti atd.) 5. Organizace snoezelenu, dokumentace 6. Cíle snoezelenu 7. Metodické jednotky, zásady 8. Metody facilitační (Bobath koncept, metoda V. Sherborne, míčkování, terapie objetím, ORT) 9. Využití konceptu bazální stimulace 10. Polohování 11. Podpora vestibulárního vnímání 12. Snoezelen jako podpůrná edukační metoda 13. Snoezelen jako volnočasová aktivita 14. Snoezelen jako prostředek výplně volného času
- Literatura
- doporučená literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Metoda bazální stimulace pro jedince s těžším mentálním postižením a s více vadami. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, Brno, 2001, s. 74-80. ISBN 80-7315-010-7. info
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Role doteku při komunikaci s těžce postiženými jedinci. In HÁJKOVÁ, Vanda. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009, s. 111-121. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-904464-0-3. info
- Výukové metody
- seminář, interaktivní spolupráce, individuální exkurze, samostudium, rozhovor, prezentace skupinového projektu.
- Metody hodnocení
- Kolokvium bude uznáno na základě absolvování plánovaných seminářů a prezentaci skupinové práce,popř. vypracuje případovou studii, úvaha, rešerše, anketa, rozhovor). Práce bude obsahovat 1 téma z níž uvedených: - jednu případovou studii, vztahující se k aplikaci snoezelenu u žáka s tělesným postižením - student může zpracovat úvahu na téma snoezelen - vypracovat rešerši z odborných knih, časopisů - zpracovat anketu nebo rozhovor na téma snoezelen (viz informace učitele).
- Informace učitele
- Upřesnění k výuce bude vždy poskytnuto vyučujícím na začátku semestru (somatopedie, více vad - Fialová, Zámečníková). Student/tka má možnost výběru tvorby: - případová studie - úvaha - rešerže - anketa - rozhovor
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SPc293