SPc609 Support Measures for Pupils with Special Educational Needs

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/.7. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching
Teacher(s)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Prerequisites
creation case study of pupil with special edicational needs to supporting arrangement
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Explain and define various levels of supportive measures to pupils with SEN provided in mainstream and high inclusive schools.
Learning outcomes
Outcomes: - student be able to explain and describe levels of supportive measures to pupils with SEN - student be able to make case study of pupil with SEN with application of supportive measures
Syllabus
  • - The Educational Act
  • - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to mental handicap or disabled cognitive results
  • - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to physical disability or illness
  • - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to visual impairment
  • - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to hearing impairment
  • - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to PAS or particular mental illnes
  • - Supportive measures for pupils with special needs – necessary support due to disordered communication
Literature
  • Janková, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení nebo oslabení zrakového vnímání. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-4649-3.
  • Valenta, M. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. Olomouc: UP.
  • Čadová, E. a kol, (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení a závažného onemocnění. Olomouc: UP.
  • Barvíková, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-4616-5.
  • Žampachová, Z., Čadilová, V. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo nebo vybraných psychických onemocnění. Olomouc: UP.
  • VRBOVÁ, Renáta. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6. info
  • MICHALÍK, Jan and BASLEROVÁ PAVLÍNA. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. info
Teaching methods
seminar, theoretical presentations, discussion
Assessment methods
A sample of case studies and drafting instructions will be placed in IS MUNI under the subject code. Seminar work will be a precondition for completion of the subject.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
Teacher's information
Recommended literature:

It will be specified in each semester.

The course is also listed under the following terms Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SPc609