PdF:SZ6035 Základy ped. diagnostiky - Informace o předmětu
SZ6035 Základy pedagogické diagnostiky
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Schulzová (pomocník)
Mgr. Gabriela Šimková (pomocník)
Mgr. Jana Veseláková (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 22. 2. 9:00–10:50 učebna 32, So 22. 3. 9:00–10:50 učebna 32
- Předpoklady
- !NOWANY( SZ6635 Basics of Edu. Assessment )
Předmět navazuje na předmět SZ6031 Výzkum v pedagogické praxi, předpokládá se splnění tohoto předmětu. Současně předpokládá splnění některé praxe studenta (SZ6085, SZ6086, individuální, oborové), neboť portfoliový úkol je vázán na praxi. Absolvování výukových bloků je povinné. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Záměrem předmětu je vybavit studenty základními teoretickými poznatky z oboru pedagogické diagnostiky a získat zkušenosti s jejich aplikací v praxi při konkrétní diagnostické činnosti. Předmět směřuje k tomu, aby student chápal smysl diagnostické činnosti učitele a spolupráce s odborníky při zjišťování schopností, znalostí, dovedností, potřeb a zvláštností žáka.
Cílem je studenty učit:
• používat základní diagnostické metody, (zejména pozorování, rozhovor a obsahovou analýzu prací žáků) a získávat tak data dostupná ve škole pro rozhodování a změny ve výuce a udržování či rozvíjení úspěšné výuky (evidence based instruction);
• na základě dat pak rozhodovat o diferenciaci a individualizaci ve výuce, podpoře specialistou, evaluaci efektivity vlastní praxe;
• komunikovat výsledky kolegům, žákům, rodičům a specialistům. - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu student:
• aplikuje základní pojmy pedagogické diagnostiky při popisu vlastní diagnostické činnosti v praxi a postupuje dle fází diagnostické činnosti;
• formuluje cíl diagnostické činnosti a vůči němu zvolí vhodnou metodu a vhodný screeningový diagnostický nástroj;
• užívá v praxi při diagnostické činnosti zejména metodu pozorování, rozhovoru a obsahové analýzy prací žáka;
• reflektuje svoji zkušenost s diagnostickou činností v praxi a svoje znalosti z oboru pedagogické diagnostiky;
• vytvoří jednoduchý plán pedagogické podpory (PLPP) podle platných legislativních požadavků;
• zná základní legislativu související s diagnostickou rolí asistenta pedagoga ve výchovně vzdělávacím procesu. - Osnova
- Seminář č. 1
- Základní pojmy pedagogické diagnostiky: diagnostika, typy diagnostiky, diagnóza, semiformální diagnóza ve škole. Využití pedagogické diagnostiky v různých školních kontextech a její cíle. Diagnostická role pedagogického pracovníka a spolupráce se školním poradenským zařízením. Požadavky na ukončení předmětu.
- Seminář č. 2
- Diagnostický postup (diagnostická rozvaha, diagnostická hypotéza, sběr dat, vyhodnocení a interpretace, diagnostická opatření, komunikace diagnózy a diagnostická prognóza. Strategie a postupy pedagogické diagnostiky. Etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Systém poradenství ve školství. Platná legislativa: školský zákon a vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v platném znění, podpůrná opatření a plán pedagogické podpory.
- Seminář č. 3
- Pozorování ve výuce a ve školních situacích: typy pozorování a jejich využití; pozorovací systémy, archy, chyby při pozorování. Příklady pozorovacích systémů.
- Diagnostický rozhovor: typy, způsoby vedení rozhovoru, kontextuální rámec (podmínky, způsob záznamu). Vedení rozhovoru s rodiči, žáky. Otázky diagnostického rozhovoru.
- Dynamická diagnostika: její východiska, metody a využití ve školním prostředí. Anamnéza: typy a jejich využití ve školní praxi.
- Seminář č. 4
- Portfolio jako diagnostický nástroj. Zkušenosti s portfoliem v zahraničí. Analýza učebních produktů: strukturované (pojmové mapy, skici, diagramy, tabulky, plány), kreativní (plakát, obraz, malba, texty). Analýza produktů činnosti – tematické kresby, sešity, slohové práce apod.
- Sebereflexe diagnostické činnosti realizované v praxi a peer-assessment diagnostické činnosti spolužáka. Autonomní hodnocení testu.
- Literatura
- povinná literatura
- AERA, APA, NCME. (2001). Standardy pro pedagogické a psychologické testování (APA).
- KRATOCHVÍLOVÁ, JANA. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD.
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
- HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 9788073673260. info
- doporučená literatura
- GAVORA, Peter. (1999). Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava: Práca.
- KASÁČOVÁ, Bronislava a Mariana CABANOVÁ et al. (2013). Pedagogická diagnostika v teórii a aplikáciách. Banská Bystrica: Belianum.
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 402 stran. ISBN 9788024717340. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 8085467062. info
- neurčeno
- Tomlinson, A. (2013). Assessment and Student Success in a Differentiated Classroom. Alexandria: ASCD.
- Katz. J. (2013). Resource Teachers: a Changing Role in the Three-Block Model of Universal Design for Learning. WInnipeg: PORTAGE and MAIN PRESS.
- KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
- MÁLKOVÁ, Gabriela. Zprostředkované učení : jak učit žáky myslet a učit se. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 116 s. ISBN 9788073675851. info
- Výukové metody
- přednáška (povinná účast).
- Metody hodnocení
- 1) Portfoliový úkol: diagnostická činnost žáka/klienta v praxi a její písemné zpracování s plánem pedagogické podpory.
2) Peer-assessment portfoliového úkolu.
Znalostní test - Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2021/SZ6035/index.qwarp
E-learningová studijní opora ve studijních materiálech k předmětu: https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2021/SZ6035/index.qwarp
- Předmět je vázán na asistentskou praxi a je nezbytné ho plnit v rámci praxe. Předmět vyžaduje aktivní práci s žákem, spolupráci s vyučujícím v rámci praxe a aktivní prezentaci na kolokviu ve skupině.
- Student Erasmus programu: Student, jemuž je udělen ISP na Erasmus+ program se registruje do skupiny s názvem Erasmus. Samostatně studuje dle cílů, obsahu a pojmenovaných výstupů v sylabu předmětu. Pracují na splnění portfoliového úkolu. Pro vzájemné hodnocení portfoliového úkolu si vytvoří dvojici se spolužákem ze studijní skupiny Erasmus. Svůj portfoliový úkol vloží do odevzdávárny skupiny Erasmus. Student s uděleným ISP má právo na ukončení povinného nebo povinně volitelného předmětu i mimo zkouškové období, a to v průběhu semestru bezprostředně následujícím po semestru, v němž pobýval na zahraniční vysoké škole nebo na zahraniční pracovní stáži. Student se dohodne s vyučujícím na termínu ukončení předmětu.
- Předmět je vázán na asistentskou praxi a je nezbytné ho plnit v rámci praxe. Předmět vyžaduje aktivní práci s žákem, spolupráci s vyučujícím v rámci praxe a aktivní prezentaci na kolokviu ve skupině.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SZ6035/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZ6035