PdF:SZ6066 Individuální pedagogická praxe - Informace o předmětu
SZ6066 Individuální pedagogická praxe - zájmové vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Eliška Bařina Barochová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 24 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi ve škole, což vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské profesi (praxe se uskutečňuje jako asistentská práce učitele, pomoc učiteli při výuce, náslechy a další aktivity ve škole). Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student v rámci této praxe absolvuje aktivity, při kterých přímo a systematicky pracuje v libovolné zájmové oblasti se skupinou dětí školního věku (6-18 let). Nejvhodnějí formy činnosti jsou: vedení zájmového kroužku dětí (základní škola, Domy dětí a mládeže, Centra volného času, apod.), vedení oddílu (sportovního, turistického nebo v jakékoliv dětské organizaci) v rozsahu minimálně 2 hodin týdně, vedení oddílu na letním nebo zimním dětském táboře, vychovatelské, cvičitelské a trenérské činnosti na sportovních soustředěních, školách v přírodě, výcvikových kurzech v trvání minimálně 10 dnů.
- Výstupy z učení
- Výstupy: Student si vyzkouší reflektovat vlastní pedagogické činnost, vyzkouší si identifikovat své silné stránky v roli pedagoga a všímat si nedostatků v pedagogicko-psychologických kompetencích učitele v konkrétních situacích z pedagogické praxe v zájmovém vzdělávání. Student si vyzkouší zpracovat písemnou přípravu pedagogické aktivity s konkrétní cílovou skupinou, po provedení aktivity reflektuje vybrané momenty z pedagogické práce s ohledem na zvládnutí své role pedagoga a navrhne alterace.
- Osnova
- Individuální pedagogická praxe = individuální aktivita studentů. Praxe může být vykonávána: 1. na školách zvolených studentem a schválených garantem pedagogické praxe , kde student vykonává činnosti asistenta pedagoga, případně lektorské povinnosti či povinnosti volnočasového pedagoga. Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi ve kole, co vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské profesi. Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student si po dobu individuální pedagogické praxe vede reflektivní deník, ve kterém chronologicky zaznamenává údaje o vlastních pedagogických aktivitách s dětmi a jejich hodnocení (plánování, průběh, výsledky pozorování, výsledky vlastní pedagogické činnosti na pedagogické praxi). Úkoly: 1) Sestavte plán své činnosti s dětmi, uvědomte si, čeho chcete dosáhnout, formulujte cíle pro sebe a pro účastníky aktivity. 2) vyberte si 2-3 situace ze své praxe, které detailně reflektujte (písemná reflexe), zaměřte se na zvládnuté pedagogicko-psychologické kompetence učitele, případně se pokuste navrhnout zlepšení pro budoucí realizaci aktivit nebo zvládnutí obtížné situace. 3)písemnou reflexi odevzdáváte do odevzdávány předmětu. Zápočet studenti obdrží po absolvování skupinové reflexe a odevzdání reflektivních záznamů v informačním systému. Na reflektivní setkání se přihlašujete v daném termínu v informačním systému.
- Literatura
- HLAĎO, Petr, Marie HORÁČKOVÁ a Lenka DANIELOVÁ. Pedagogická praxe. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2010, 97 s. ISBN 978-80-7375-468-6. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe. Brno: MSD s.r.o., 2005, 128 s. Empirické studie, svazek 1. ISBN 80-86633-30-6. info
- JANÍK, Tomáš a Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
- Výukové metody
- practice, written reflection, group facilitated reflection
- Metody hodnocení
- absolvování 30 hodin praxe potvrzených odpovědnou osobou v daném zařízení, písemná reflexe, účast na skupinové reflexi, zápočet
- Informace učitele
- Před zahájením praxe kontaktujte vyučující s informací, kde budete praxi realizovat, bendova@ped.muni.cz (dr. Alena Bendová). Kontaktní údaje zařízení, kde praktikujete zaneste do agendy praxí v informačním systému. Zápočet je udělen po absolvování skupinové reflexe, odevzdání potvrzení o praxi a písemné reflexe vybraných situací z praxe. Potvrzení o praxi a písemnou reflexi odevzdává student pouze do informačního systému, do odevzdávárny v předmětu. Termíny pro skupinovou reflexi jsou vypisovány průběžně, je třeba se přihlásit v informačním systému a zúčastnit se. Formulář Potvrzení o praxi najdete v informacích k individuálním praxím zde: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZ6066