PdF:SZ6087 Asistentská praxe - doučování - Informace o předmětu
SZ6087 Asistentská praxe - doučování 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Bc. Zuzana Dvořáková (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Ivana Plančárová (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Zuzana Dvořáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Student/ka v průběhu celého semestru (celkem i s přípravou 60 hodin) provádí pedagogickou praxi, která spočívá v individuálním doučování především žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, vč. žáků se sociálním znevýhodněním (děti s odlišným mateřským jazykem; romské děti). Student/ka doučuje buď přímo v rodině žáka, na půdě školy, případně v jiné instituci (např. nezisková organizace; univerzita; knihovna). Cílem je aplikovat získané znalosti a dovednosti v praxi a přihlédnout k sociálním aspektům výchovně vzdělávacího procesu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
1) plánovat a relizovat individuální doučovací plán
2) popsat vzdělávací obtíže žáků ze sociálně znevýhodněných rodin
3) zaměřit výklad odborného učiva individuálním způsobem - Osnova
- • Organizace spolupráce (výběr žáka, domluvení podmínek spolupráce). • Plán doučování. • Studenti budou mít v rámci předmětu možnost navštívit odborné lekce, především z oblasti sociální a speciální pedagogiky, zaměřené na řešení konkrétních situací, s nimiž se v průběhu praxe setkávají (např. práce se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami, komunikace s rodiči žáka apod.). • Doučování – 26 hodin přímé práce s žákem, 34 hodin příprava na doučování (pracovní listy, pomůcky), vedení průběžných záznamů o pokroku žáka, o vzdělávacích potřebách - administrativa • Vložení vyplněné dokumentace k doučování v příslušné odevzdávárně v IS.
- Literatura
- GULOVÁ, Lenka, Markéta SEDLÁKOVÁ, Veronika NÝDRLOVÁ, Jan BUCHTA, Veronika KOLAŘÍKOVÁ, Margita RÁCOVÁ, Radim ŠÍP a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické práce; praxe a výzkum. první. Brno: MUNIPRESS, 2015, 180 s. ISBN 978-80-210-8159-8. info
- GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Martina VODIČKOVÁ. Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin prostřednictvím vzdělávacích programů. In Lenka Gulová et al. Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 196-209. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-210-6030-2. info
- Sociální znevýhodnění jako stigma rodin a dětí. In Vyžádaná přednáška v rámci konference "Rodinná politika v centru pozornosti krajů a obcí". Jihlava, Kraj Vysočina. 2011. info
- GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Výzkumné šetření mezi studenty předmětu romologie (aneb Kulturní odlišnosti nás vzájemně obohacují). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. Brno, MU: Nakladatelství Masarykovy univerzity, 2011, s. 153 170, 18 s. ISBN 978-80-7315-219-2. info
- GULOVÁ, Lenka. Asistent pedagoga, řízená diskuse a reflexe asistentů a výzkumníků. In Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 95-99, 4 s. ISBN 978-80-210-5148-5. info
- GULOVÁ, Lenka. Integrace a segregace v závěrečné reflexi. In Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 114-117. neuvádím. ISBN 978-80-210-5148-5. info
- OBROVSKÁ, Lucie, Olga KUSÁ, Monika TANNENBERGEROVÁ a Lenka GULOVÁ. Představa učitelů o kvalitách ideálního žáka jako předpoklad ovlivňující učitelovo očekávání a hodnocení. In Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Muni PRESS, 2010, s. 110 - 121. ISBN 978-80-210-5342-7. info
- VOJTOVÁ, Věra. Sociální znevýhodnění a přístup ke vzdělání. In Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním 3. konference výzkumného záměru. 2009. info
- GULOVÁ, Lenka. Aktivity a programy směřující k rozvoji vzdělávacích perspektiv romského dítěte. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II.Education of Pupils with Special Educational Needs II. první. Brno: Paido, 2008, s. 320-324, 8 s. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-170-6. info
- KALEJA, Martin. Jaké je současné pojetí multikulturní výchovy v kontextu romské komunity a většinové společnosti? In GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: MSD, 2008, s. 57-62. ISBN 978-80-210-4724-2. info
- NĚMEC, Jiří, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Lenka GULOVÁ. Edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů. In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 2007. ISBN 978-80-7315-150-8. info
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Volnočasová zařízení a organizace pro romské děti a mládež v rámci města Brna. In GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky a Kabinet multikulturní výchovy PdF MU, 2004. ISBN 80-8633-14-4. info
- Výukové metody
- Trénink dovedností, teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů, skupinová diskuse.
- Metody hodnocení
- Pravidelná spolupráce s doučovaným žákem, odevzdání dokumentace k praxi (smlouva; záznamový arch; reflexe praxe).
- Informace učitele
- V rámci bakalářské praxe studující absolvují dohromady 3 praxe. Ve 3. a 4. semestru si studující vybírají, zda budou oba semestry absolvovat praxi doučování nebo praxi asistenta pedagoga. Případně je možná kombinace obou praxí. V 5. semestru je čeká asistentská praxe ve školách. Součástí kurzu budou přednášky na aktuální témata z oblasti vzdělávání či supervize. Pozvánky na akce budou zaslány e-mailem všem studentům zapsaným do kurzu. Kontakt na koordinátorku praxí: doucovani@ped.muni.cz. Veškeré dokumenty týkající se praxe jsou k dispozici na webových stránkách katedry sociální pedagogiky: https://ksop.ped.muni.cz/doucovani nebo katedry praxe dostupné zde: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe nebo v interaktivních osnovách. Od podzimu 2023 máme pro praxe nové kódy, před zápisem je tedy vždy nutná kontrola!
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZ6087