SZc0008 Planning and management of teaching

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.4. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (assistant)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 18/70, only registered: 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen na rozvíjení kompetencí k efektivnímu plánování a vedení výuky. Prohlubuje a zobecňuje poznatky a zkušenosti účastníků z učitelské praxe a z oborových didaktik. Opírá se o nové poznatky domácích a zahraničních pedagogických, psychologických a didaktických výzkumů o školním vyučování a učení a vztahuje je ke školní praxi.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník/účastnice je schopen/schopna:
• s porozuměním používat základní odbornou terminologii k problematice a aplikovat ji na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení vybraných kurikulárních dokumentů a výukových situací
• navrhnout výukové cíle v souladu kurikulárními dokumenty (očekávanými výstupy, klíčovými kompetencemi, průřezovými tématy)
• poskytovat příležitosti k nastavování vlastních cílů žáků
• zohlednit znalosti oboru při navrhování výukových cílů
• zprostředkovat smysl vyučovaného obsahu žákům
• navrhnout a v praxi aplikovat rámcovou přípravu výuky vybraného tématu (návrh učiva, učebních úloh různé kognitivní náročnosti, výukových metod, forem, prostředků a způsobu hodnocení)
• respektovat vzdělávací potřeby žáků a aktuální úroveň kompetencí
• efektivně vést výuku podporující učení žáků s využitím diferenciace a individualizace
• vyhodnocovat dosahování stanovených cílů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Práce učitele s kurikulem. Didaktická transformace obsahu (ontodidaktická, psychodidaktická, kognitivní). Kurikulární dokumenty. (3 hod.)
  • Obsah: vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, učitel jako tvůrce a uživatel kurikula. Učebnice, učební materiály.
  • Výstupy: Účastníci: (a) přiřadí vybrané cíle a obsahy školního vzdělávání k základním pojetím/teoriím kurikula (materiální vs. formální vzdělávání, esencialismus vs. progresivismus aj.); (b) identifikuje klíčové oblasti v RVP relevantní pro výuku vybraného oboru; (c) prostuduje ŠVP zvolené školy a charakterizuje deklarované principy/strategie, na nichž škola staví ŠVP; (d) zjistí, jak je v ŠVP vymezeno učivo a výstupy pro jeden z jeho aprobačních předmětů a jak korespondují s filozofiemi vzdělávání.
  • 2. Výukové cíle. (4 hod.)
  • Obsah: Cíle vzdělávání, motivace žáků, vztah vyučování a učení, psychodidaktická transformace.
  • Výstupy: na základě kritického zhodnocení své vlastní přípravy na výuku účastník/účastnice: (a) uvede příklady formulace cílů kognitivních, afektivních a psychomotorických, (b) klasifikuje cíle výuky dle úrovní Bloomovy taxonomie kognitivních cílů, (c) kriticky posoudí náročnost cílů výuky podle reálných schopností žáků, (d) připraví pracovní podmínky a prostředí pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami.
  • 3. Didaktická analýza učiva – pojmová. (3 hod.)
  • Obsah: didaktická analýza učiva – obsahová (poznatky – definice, data, pravidla, reálie aj.), žákovo pojetí učiva.
  • Výstupy: Účastníci: (a) analyzuje učivo z hlediska struktury a vysvětlí vztahy v učivu, aplikuje své vědomosti a dovednosti při analýze na základě své zkušenosti z praxe apod., (b) vysvětlí možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákova pojetí učiva;
  • 4. Didaktická analýza učiva – operační. (3 hod.)
  • Obsah: didaktická analýza operační (činnosti k dosažení dovedností; logické operace, myšlenkové pochody; výchovné momenty), učební úlohy ve vztahu k výukovým cílům.
  • Výstupy: Účastníci na základě kritického zhodnocení své vlastní přípravy na výuku: (a) uvede příklady formulace učebních úloh ve vztahu k výukovým cílům, (b) klasifikuje učební úlohy dle úrovní Bloomovy taxonomie kognitivních cílů, (c) kriticky posoudí náročnost učebních úloh podle reálných schopností žáků, (d) připraví pracovní podmínky a prostředí pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami.
  • 5. Realizace výuky. Výukové metody ve vyučování a učení, organizační formy výuky, Volba optimálních učebních a vyučovacích strategií. (3 hod.)
  • Obsah: vyučovací styly, výukové metody ve vyučování a učení, organizační formy výuky, didaktické prostředky a média.
  • Výstupy: Účastník/účastnice: (a) navrhne vhodné výukové metody, organizační formy a didaktické prostředky a média pro výuku vybraného učiva; (b) na příkladu konkrétního učiva kriticky posoudí a ověří vhodnost zvolené metody a formy z pohledu učebního stylu žáka, vyučovacího stylu učitele a požadavku didaktické transformace obsahu.
Literature
  • FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka : kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Translated by Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021, 170 stran. ISBN 9788024271521. info
  • JANÍK, Tomáš. Vše pro výchovu. Lekce z pedagogiky (Everything for Education. Lessons in Pedagogy). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 125 pp. Munice, svazek č. 6. ISBN 978-80-210-9768-1. info
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol (System of the pupils evaluation and self-evaluation, Experiences from the Czech Republic and the European Schools). 1st ed. Brno: MSD, 2011, 153 pp. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině : jak pracovat s kurikulem. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 8071781274. info
Teaching methods (in Czech)
výklad, rozhovor, skupinová diskuse, hra v roli, řešení problémů, práce s textem, prezentace.
Assessment methods (in Czech)
Výstupy:
Účastník/účastnice ve svém portfoliovém úkolu:
(a) přiřadí vybrané cíle a obsahy školního vzdělávání k základním pojetím/teoriím kurikula (materiální vs. formální vzdělávání, esencialismus vs. progresivismus aj.);
(b) identifikuje klíčové oblasti v RVP relevantní pro výuku vybraného oboru;
(c) prostuduje ŠVP zvolené školy a charakterizuje deklarované principy/strategie, na nichž škola staví ŠVP;
(d) zjistí, jak je v ŠVP vymezeno učivo a výstupy pro jeden z jeho aprobačních předmětů a jak korespondují s filozofiemi vzdělávání;
(e) předloží kurikulární zpracování tematického celku a naplánování výuky (didaktickou analýzu učiva pojmovou a operační, stanovení výukových cílů, učebních úloh, výukových strategií a způsobů hodnocení).

Zkouška ze ŠP:
Ústní zkouška (vylosování jednoho okruhu z přehledu témat + odborná rozprava nad portfoliovým úkolem), aplikační úkol podle tématu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0008