SZc0034 Didactics of Czech Language and Literature 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: MgA. Miroslav Jindra, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti se v průběhu kurzu seznamují se základní problematikou didaktiky literární výchovy a její terminologií. Cílem je poskytnout vhled do oboru literární výchovy prostřednictvím teorie i praxe. Studenti si tak osvojují základní terminologii, kterou aplikují přímo do praxe v rámci dílčích praktických činností. Důraz se klade na zkušenostní učení, kritické myšlení a různé přístupy v oblasti hodnocení, reflexe a sebereflexe vlastní činnosti studentů s přesahy do literárněvýchovné praxe.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu student je schopen:
- aplikovat teoretické poznatky a praktické zkušenosti a volit tvůrčí metody a formy při práci s uměleckým textem;
- volit vhodný umělecký text, a to s ohledem na psychická vývojová specifika vybrané skupiny žáků;
- orientovat se v různých metodách a postupech, které využívá při literárněvýchovné práci s uměleckou literaturou;
- analyzovat literárněvýchovný proces a využít vhodné nástroje pro jeho reflexi.
Syllabus (in Czech)
  • Didaktika literární výchovy a její význam při výuce na ZŠ (cíle, obsahy, formy atd.) (2 hod.)
  • Specifika žáků ZŠ z pohledu literární výchovy (3 hod.)
  • Funkce literatury; literární komunikace; význam literární zkušenosti v procesu poznávání (3 hod.)
  • Literární výchova v kontextu současného kurikula (RVP, ŠVP, klíčové kompetence atd.) (2 hod.)
  • Metody výuky a jejich využití v literárněvýchovné praxi; didaktická interpretace textu (3 hod.)
  • Interpretační postupy při práci s uměleckým textem; specifické způsoby recepce a reflexe uměleckého textu (3 hod.)
  • Literatura, didaktická hra a literární tvorba (2 hod.)
  • Role učitele při literárněvýchovném procesu; recepce a reflexe, hodnocení a sebehodnocení (2 hod.)
Literature
    required literature
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Moderní pedagogika v teorii a praxi. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole: podíl doporučené četby na dětském čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80
  • MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Edice pedagogické literatury. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva; JANÍK, Tomáš; BENEŠ, Zdeněk; BÍLEK, Martin; BRÜCKNEROVÁ, Karla et al. Oborové didaktiky: vývoj – stav - perspektivy. Syntézy výzkumu vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9629-5.
    recommended literature
  • BERÁNKOVÁ, Eva a LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Trocha literární teorie: příručka pro literární výchovu žáků 6.-9. ročníků základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Praha: Nakladatelství Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-606-9.
  • GAMBLE, Nikki. Exploring children's literature: reading for knowledge, understanding and pleasure. Fourth edition. London: Sage, 2019. ISBN 978-1-5264-3948-2.
  • CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
  • SPINK, John. Children as readers: a study. Repr. London: C. Bingley, 1990. ISBN 0-85157- 440-8.
  • TRAVERS, Barbara E. a TRAVERS, John F. Children's literature: a developmental perspective. Hoboken: John Wiley & Sons, [2008]. ISBN 978-0-470-11104-8.
  • WAUGH, Rosemary a WAUGH, David. Integrating children's literature in the classroom: insights for the primary and early years educator. London: McGraw Hill/Open University Press, 2022. ISBN 978-0-3352-5080-6.
Teaching methods (in Czech)
Výuka kombinuje různé výukové metody: výklad, práce s uměleckým textem, práce s obrazem, řízená diskuze, skupinová diskuze, samostatná práce studentů, heuristické metody, vybrané reflektivní metody, metody hodnocení a sebehodnocení.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet je udělen na základě odevzdání písemně zpracované dokumentace zahrnující přípravu, realizaci a reflexi jedné vyučovací hodiny zaměřené na literaturu u věkové skupiny žáků základní školy. Písemná dokumentace slouží jako součást portfolia.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0034