SZc0037 Didactics of History 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je připravit uchazeče k odpovídající orientaci v současné didaktice dějepisu.
Uchazeči budou vedeni ke schopnosti aplikace získaných poznatků (metodické a didaktické postupy, aktuálně řešené problémy oboru) a kompetencí v učitelské praxi.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu student je schopen:
aplikovat didaktickou teorii při výuce dějepisu na základní škole, využívat základní přehled o pedagogických dokumentech dějepisu (s důrazem na praktické využití v rámci kurikulární autonomie škol, tedy tvorby vlastních školních vzdělávacích programů), realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu, využít různé metodické postupy do konkrétních výukových modelů dějepisu.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura a charakter didaktiky dějepisu (1 hod.)
  • Vývoj didaktiky dějepisu, obecná didaktika a didaktika oboru (1 hod.)
  • Vztah systému historické vědy a didaktického systému dějepisu jako vyučovacího předmětu. (1 hod.)
  • Pojetí dějepisu z hlediska úkolů, cílů, obsahu v oblasti poznatkové, hodnotové a schopnostně dovednostní (1 hod.)
  • Proces tvorby a realizace didaktického systému dějepisu (1 hod.)
  • Problematika teorie výběru a systematizace dějepisného učiva (1 hod.)
  • Nové trendy v pojetí dějepisu jako sociokulturního předmětu; vliv kurikulární reformy na jeho postavení a úkoly v rámci RVP(ŠVP) ZV (1 hod.)
  • Výchovně vzdělávací proces a jeho zvláštnosti při výuce dějepisu (2 hod.)
  • Problematika vyučovacích forem dějepisné výuky (1 hod.)
  • Problematika vyučovacích metod dějepisné výuky (1 hod.)
  • Význam názornosti pro výuku dějepisu. Utřídění a charakteristika vyučovacích prostředků. (1 hod.)
  • Specifický význam textových pomůcek ve výuce dějepisu (1 hod.)
  • Základní otázky pedagogického výzkumu a jeho uplatnění v teoretické práci učitele dějepisu (1 hod.)
  • Koncept historické kultury. Kvalita informace o historických skutečnostech. Vztah historické kultury a školního dějepisu. (1 hod.)
  • Vybrané aktuální otázky didaktiky dějepisu (1 hod.)
  • Metodologické a didaktické tipy pro výuku dějepisu (2 hod.)
  • Badatelská (konstruktivistická) výuka dějepisu (1 hod.)
  • Umělá inteligence a vyučování dějepisu (1 hod.)
Literature
    required literature
  • JULÍNEK, Stanislav: Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
  • LABISCHOVÁ Denisa – GRACOVÁ Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
  • ERDMANN, Elisabeth - Hasberg, Wolfgang: Facing - Mapping - Bridging Diversity, Part 1 & 2 : Foundation of a European Discourse on History Education. Wochenschau Verlag 2011.
  • HAVLŮJOVÁ, Hana; NAJBERT, Jaroslav. Hledání nového konsensu: Učíme dějepis ve veřejném zájmu. Historie–Otázky–Problémy (History, Issues, Problems), 2018, 10.1: 15-31., dostupné online:
  • http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-76cfd571-bba8-428e-ba9e-a756ad092055
  • Beneš, Z.- Hudecová, D.: Pojetí dějepisu jako školního předmětu, jeho poslání a funkce v soudobé společnosti. In: Manuál pro tvorbu školního vzdělávacího programu vzdělávací obor dějepis.Úvaly, Albra - Praha, SPL - PRÁCE 2005, s.10-11(13).
  • Handbuch Medien im Geschitsunterricht. Edited by Hans-Jürgen Pandel - Gerhard Schneider. 3. Aufl. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag, 2005.
Teaching methods (in Czech)
Teoretická příprava je kombinována s rozpravou. Uchazeči plní zadané úkoly, na které získávají zpětnou vazbu. Součástí je aktivní účast a prezentace studenta formou vyučovacího výstupu, participace při následném rozboru. Vypracované úkoly jsou využity také jako podklady pro diskuzi v rámci předmětu.
Assessment methods (in Czech)
Portfoliový úkol – písemná příprava k simulovanému vyučovacímu pokusu (zahrnuje analýzu uplatněných informačních zdrojů: vizuálních a audiovizuálních médií).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0037