PdF:SZc0070 Oborová did. vých. ke zdraví 2 - Informace o předmětu
SZc0070 Oborová didaktika výchovy ke zdraví 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na poznatky a zkušenosti studujících osvojované v průběhu studia školní pedagogiky, obecné didaktiky a oborové didaktiky výchovy ke zdraví 1. Předmět reaguje na nové poznatky oboru (výchovy ke zdraví) a pedagogických, psychologických a didaktických výzkumů o školním vyučování a učení. Posláním předmětu je iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vidění, vědění a jednání budoucích učitelů výchovy ke zdraví. Předmět je vystavěn z bloků: 1. kurikulární dokumenty a výchova ke zdraví, 2. specifika didaktiky výchovy ke zdraví, 3. didaktická transformace učiva.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studující:
• aplikuje poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko-psychologických disciplín;
• definuje specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví na základní škole;
• zařadí výchovu ke zdraví do systému vzdělávání a RVP ZV;
• definuje didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví;
• používá aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví, analyzuje vyučovací jednotku;
• s porozuměním používat základní odbornou terminologii výchovy ke zdraví. - Osnova
- 1. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví – charakteristika vzdělávací oblasti. (1 hod.)
- 2. Očekávané výstupy a obsah vzdělávání výchovy ke zdraví v RVP ZV, Standardech ZV – VkZ, Metodických komentářích ke Standardům ZV – VkZ. (1 hod.)
- 3. Revize kurikulárních dokumentů. (1 hod.)
- 4. Učebnice ve výchově ke zdraví. (1 hod.)
- 5. Školní vzdělávací program. (1 hod.)
- 6. Mezipředmětové vazby vertikální a horizontální. (1 hod.)
- 7. Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví. (1 hod.)
- 8. Analýza výchozího stavu a potřeb školy. (1 hod.)
- 9. Plánování výuky ve výchově ke zdraví. (1 hod.)
- 10. Edukační cíle ve výchově ke zdraví. (1 hod.)
- 11. Motivace ve výchově ke zdraví. (1 hod.)
- 12. Organizační formy výuky výchovy ke zdraví. (1 hod.)
- 13. Výukové metody ve výchově ke zdraví. (1 hod.)
- 14. Učební pomůcky. (1 hod.)
- 15. Diagnostika vědomostí a dovedností žák. (1 hod.)
- 16. Problematika hodnocení a klasifikace žáků ve výchově ke zdraví. (1 hod.)
- 17. Pozorování a analýza vyučovací hodiny. (1 hod.)
- 18. -20. Didaktické zpracování vybraného tématu z RVP ZV. (2 hod.)
- Literatura
- povinná literatura
- KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava a Eva MARÁDOVÁ, 2020. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-142-5.
- KREJČÍ, Milada. Výchova ke zdravému životnímu stylu. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2011. 192 s. ISBN 9788072389308
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2023.
- Standardy pro základní vzdělávání – Výchova ke zdraví. 2015. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné http://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67503&view=9832
- TUPÝ, Jan. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Výchova ke zdraví. Dostupný z WWW: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/21331/METODICKE-KOMENTARE-A-ULOHY-KESTANDARDUM-ZV---VYCHOVA-KE-ZDRAVI.html
- doporučená literatura
- BROWN, Peter C., Henry L. ROEDIGER a Mark A. MCDANIEL. Nauč se to! : jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2017. 280 stran. ISBN 9788075550309.
- PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005. 416 stran. ISBN 8073670542.
- SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019. 336 stran. ISBN 9788027122547.
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou seminářů a skupinové práce.
- Metody hodnocení
- Studující didakticky transformuje vybrané téma z RVP ZV – VkZ do jedné vyučovací jednotky. Studující prezentují ve skupině vytvořený materiál, reflektují a diskutují prezentovaná témata. Semestrální úkol je součástí portfolia studujícího v oborové didaktice.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0070