So221 Pedagogicko-psychologická diagnostika

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 12. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
So221/01: Pá 21. 2. 14:00–17:50 učebna 24, So 22. 2. 9:00–12:50 učebna 34, So 22. 3. 14:00–17:50 učebna 34, B. Strobachová
So221/02: Čt 17:00–18:50 učebna 33, B. Strobachová
Předpoklady
Absolvování kognitivní, vývojové psychologie a sociální psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s možnostmi a úskalím pedagogicko-psychologické diagnostiky, se zásadami práce s diagnostickými metodami, s užitím diagnostických metod u jednotlivých klientů. Důraz bude kladen na analýzu dětské kresby a její potenciál ke skríningu vývojové úrovně a sociálního kontextu včetně patologie. Dále bude student schopen používat klinické metody (rozhovor, pozorování) a testové metody (osobnostní dotazníky) k výzkumným účelům.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
identifikovat základní možnosti, přínosy a úskalí pedagogicko-psychologické diagnostiky
aplikovat zásady práce s diagnostickými metodami
navrhnout individuální užití konkrétních diagnostických metod u jednotlivých klientů
používat klinické metody (rozhovor, pozorování) a testové metody (osobnostní dotazníky) k výzkumným účelům
rozumět a interpretovat zprávu z psychologického vyšetření
Osnova
  • Diagnostická činnost a diagnostická metoda; předmět a subjekt diagnostiky, vztah pedagogické a pedagogickopsychologické diagnostiky
  • Hlavní kategorie proměnných v diagnostice
  • Zásady práce s diagnostickými metodami
  • Užití diagnostiky v praxi; cíle a postupy, strategie
  • Základní vlastnosti testů
  • Klasifikace diagnostických metod
  • 1) Klinické metody:
  • a) Pozorování
  • b) Rozhovor (fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, technika kladení otázek, technika jednoduché akceptace, technika zachycení a objasnění, technika parafrázování, technika interpretace, technika ujištění, technika používání pomlk, registrace rozhovoru, anamnéza)
  • c) Analýza spontánních produktů - dětská kresba a možnosti jejího využití v diagnostice
  • 2) Testové metody - co lze měřit testem? Reliabilita a validita testu. Jak interpretovat testové nálezy.
  • Koncept kulturně nezávislého testování
  • Dynamická diagnostika
Literatura
    povinná literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
    doporučená literatura
  • Čáry, klikyháky, paňáci a auta :výtvarný projev a psychický život dítěte. Edited by Jaromír Uždil. 5. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2002, 125 s., ob. ISBN 80-7178-599-7. info
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
  • HRABAL, Vladimír. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 198 s. ISBN 8004221491. URL info
Výukové metody
Seminář, skupinová práce a diskuze
Metody hodnocení
zkouška
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/So221/index-zufRjM.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/So221