PdF:So221 Pedag-psychol. diagnostika - Informace o předmětu
So221 Pedagogicko-psychologická diagnostika
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 12. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- So221/01: Pá 21. 2. 14:00–17:50 učebna 24, So 22. 2. 9:00–12:50 učebna 34, So 22. 3. 14:00–17:50 učebna 34, B. Strobachová
So221/02: Čt 17:00–18:50 učebna 33, B. Strobachová - Předpoklady
- Absolvování kognitivní, vývojové psychologie a sociální psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí s možnostmi a úskalím pedagogicko-psychologické diagnostiky, se zásadami práce s diagnostickými metodami, s užitím diagnostických metod u jednotlivých klientů. Důraz bude kladen na analýzu dětské kresby a její potenciál ke skríningu vývojové úrovně a sociálního kontextu včetně patologie. Dále bude student schopen používat klinické metody (rozhovor, pozorování) a testové metody (osobnostní dotazníky) k výzkumným účelům.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
identifikovat základní možnosti, přínosy a úskalí pedagogicko-psychologické diagnostiky
aplikovat zásady práce s diagnostickými metodami
navrhnout individuální užití konkrétních diagnostických metod u jednotlivých klientů
používat klinické metody (rozhovor, pozorování) a testové metody (osobnostní dotazníky) k výzkumným účelům
rozumět a interpretovat zprávu z psychologického vyšetření - Osnova
- Diagnostická činnost a diagnostická metoda; předmět a subjekt diagnostiky, vztah pedagogické a pedagogickopsychologické diagnostiky
- Hlavní kategorie proměnných v diagnostice
- Zásady práce s diagnostickými metodami
- Užití diagnostiky v praxi; cíle a postupy, strategie
- Základní vlastnosti testů
- Klasifikace diagnostických metod
- 1) Klinické metody:
- a) Pozorování
- b) Rozhovor (fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, technika kladení otázek, technika jednoduché akceptace, technika zachycení a objasnění, technika parafrázování, technika interpretace, technika ujištění, technika používání pomlk, registrace rozhovoru, anamnéza)
- c) Analýza spontánních produktů - dětská kresba a možnosti jejího využití v diagnostice
- 2) Testové metody - co lze měřit testem? Reliabilita a validita testu. Jak interpretovat testové nálezy.
- Koncept kulturně nezávislého testování
- Dynamická diagnostika
- Literatura
- povinná literatura
- SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
- doporučená literatura
- Čáry, klikyháky, paňáci a auta :výtvarný projev a psychický život dítěte. Edited by Jaromír Uždil. 5. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2002, 125 s., ob. ISBN 80-7178-599-7. info
- HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- HRABAL, Vladimír. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 198 s. ISBN 8004221491. URL info
- Výukové metody
- Seminář, skupinová práce a diskuze
- Metody hodnocení
- zkouška
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/So221/index-zufRjM.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/So221