PdF:Sop041 Teoretické koncepty socpedu II - Informace o předmětu
Sop041 Teoretické koncepty sociální pedagogiky II
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Sociální pedagogika musí reflektovat úlohu diskurzu při tvorbě lidského poznání. Důraz na jeho diskurzivní podstatu vede k přijetí konstruktivistického pojetí poznání světa, což ale na druhou stranu nevylučuje fyzikální a biologický charakter reality. Tato skutečnost má významný vliv na proměnu vědeckých teorií na konci 20. a počátku 21. století. Většinové principy poznání však platí pouze pro duševně “zdravé/normální” jedince. Lidé s duševním onemocněním se z nich však obvykle vymykají, přemýšlejí jiným způsobem, nelze vůči nim uplatnit běžné způsoby komunikace, nenaplňují sociální očekávání, jsou pro ostatní hůře předvídatelní apod. S hranicí zdraví a nemoci (normality a abnormality/patologie) musí sociální pedagogika pracovat pružně, protože je vždy vázána na geografický a historický kontext. V době dynamických proměn společnosti často dochází k posunům těchto hranic a jejich konzervace by mohla vést k prohlubování sociálních problémů (např. problematika homosexuality jako “nemoci”). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s diskurzivní podstatou poznání a ukázat, že i zdánlivě pevně ukotvené jednotky různých duševních poruch podléhají sociokulturnímu kontextu.
- Výstupy z učení
- ● Pochopit, co je to každodenní vědění;
● poznat, jak toto vědění ovlivňuje laické chápání světa, ale i vědecké poznání;
● analyzovat možné ideologické dopady “vědeckého” poznání na ostatní jedince a analyzovat mocenské vztahy, které to umožňují;
● pochopit sociokulturní utváření patologie;
● seznámit se s celou škálou duševních poruch a nemocí;
● přispět k destigmatizaci duševních poruch;
● přiblížit se pocitům lidí s duševním onemocněním a jejich rodinným příslušníkům, pochopit jejich vnímání reality;
● rozpoznat příznaky duševního onemocnění u lidí ve svém okolí a nasměrovat nemocné i jejich příbuzné k adekvátní pomoci a léčbě. - Osnova
- 1) Diskurz a moc - vůči čemu se patologie odlišuje/ s čím se srovnává;
- 2) problematika norem a normování, jak jsou normy tvořeny či přejímány, různá pojetí norem;
- 3) základní otázky analýzy diskurzu a jím uplatňované moci v oblasti vymezení patologií: a) co říká věda?; b) jaké zamlčené důsledky má požadované myšlení / jednání;
- 4) etiologie duševních onemocnění - přispění k problematice nature x nurture. Zdůraznění sociokulturního aspektu bez popírání fyziologických a genetických faktorů;
- 5) organická duševní onemocnění, především Alzheimerova choroba jako epidemie 21. století. Zaměření nejen na nemocného, ale na celý systém (rodinný, společenský). ALZ jako sociokulturní fenomén;
- 6) schizofrenie jako závažné duševní onemocnění měnící celou osobnost jedince. Odlišení schizofrenie a psychospirituální krize;
- 7) afektivní a úzkostné poruchy jako duševní onemocnění výrazně související se sociokulturním prostředím;
- 8) specifické poruchy osobnosti jako vygradované zvláštnosti jedince - na jedné straně psychologické teorie tvrdí, že každý člověk má svou jedinečnou a neopakovatelnou osobnost. Na druhou stranu některá výrazné odlišnosti a specifika považujeme za psychické onemocnění. Na základě jakých kritérií rozhodujeme, zda se jedná o „roztomilé libůstky“ či poruchu osobnosti?
- Literatura
- BANKOVSKÁ MOTLOVÁ, Lucie a Filip ŠPANIEL. Schizofrenie : jak předejít relapsu aneb terapie pro 21. století. 3., přepracované a doplně. Praha: Mladá fronta, 2017, 157 stran. ISBN 9788020442871. info
- REGNAULT, Mathilde. Alzheimerova choroba : průvodce pro blízké nemocných. Translated by Daniela Šimková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 119 s. ISBN 9788026200109. info
- KUČEROVÁ, Helena. Schizofrenie v kazuistikách. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 106 s. ISBN 9788024720456. info
- PRAŠKO, Ján. Poruchy osobnosti. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 359 s. ISBN 9788073675585. URL info
- FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové, 2002, 318 s. info
- DÖRNER, Klaus a Ursula PLOG. Bláznit je lidské : učebnice psychiatrie a psychoterapie. Translated by Jan Lorenc. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 353 s. ISBN 8071696285. info
- FOUCAULT, Michel. Dějiny sexuality. I, Vůle k vědění : La volonté de savoir : historie de la sexualité. I (Orig.) : Vůle k vědění : dějiny sexuality. I (Variant.). [v Praze]: Herrmann & synové, 1999, 189 s. info
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
- Výukové metody
- přednášky, třídní diskuse, skupinové projekty, prezentace odborníků v oboru, samostudium, studium, psaní eseje, sympozium
- Metody hodnocení
- ústní zkouška, seminární práce Pravidelné studium a četba doložené - psaní odborné eseje Aktivní účast na výuce a diskusích Závěrečná zkouška v podobě odborného sympozia Podoba zkoušky: Zkouška je ústní a probíhá před komisí nejméně dvou osob - probíhá v podobě sympozia, neboli konference s účastí studentů. Student si volí téma svého příspěvku. Hodnotí se cílenost, odbornost, podloženost zdroji a schopnost prezentovat poznatky.
- Informace učitele
- Další zdroje / Other sources:
http://www.alzheimer.cz/
http://www.uzis.cz/cz/mkn/index.html
http://www.schizofriends.cz/
http://www.stopstigma.cz/
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/Sop041