TI0015 VideoED: Tvorba edukačních videí v teorii a praxi

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
16 hodin přímé výuky. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ondřej Stejskal (cvičící)
Garance
Mgr. Ondřej Stejskal
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Předmět je vhodný pro úplně začínající, mírně i středně pokročilé v oblasti audiovizuální tvorby. Předmět je primárně určen pro studující učitelských oborů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Cíle předmětu
Předmět cílí na teoretické znalosti v oblasti edukační multimediální tvorby a na praktické dovednosti v procesu tvorby výukových audiovizuálních materiálů. Záměrem je také představit výsledky výzkumů v oboru a jejich navazující principy a předat praktické zkušenosti lidí z praxe. Studenti a studentky projdou celým procesem tvorby (preprodukce, produkce, postprodukce) s cílem vytvořit vlastní výukové video, na které dostanou formativní zpětnou vazbu.
Výstupy z učení
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen:
- vybrat a vhodnou formu výukového videa a použít navazující principy;
- použít a zhodnotit použití principů tvorby výukového videa;
- připravit obsah výukového videa;
- použít audio a video techniku na mírně pokročilé úrovni;
- vytvořit výukové video;
- vyhodnotit vlastní proces tvorby videa.
Osnova
  • Setkání probíhají vždy v Audiovizuálním studiu PdF MU (CVIDOS 4. patro).
  • Základní ukotvení v tématu: teorie multimediálního vzdělávání a aktuální výsledky výzkumů, užití videa ve výuce a vhodné vzdělávací formy.
  • Preprodukce: zadání úkolu, výběr tématu, klíčové myšlenky, formy výukového videa a příprava podkladů.
  • Produkce: audio, video technika a její použití, praktické, vlastní natáčení.
  • Postprodukce: základní dovednosti zpracování videomateriálu a vlastní práce.
  • Online konzultace: nepovinná konzultace nad zpracovávaným úkolem.
  • Závěr: Prezentace videa a formativní zpětná vazba.
Literatura
    doporučená literatura
  • MAYER, E. Richard a Logan FIORELLA. The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Online. Edited by Richard E. Mayer. 3. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 2021. Cambridge Handbooks in Psychology. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1017/9781108894333. info
  • EGER, Ludvík. E-learning a jeho aplikace s orientací na vzdělávání a profesní vzdělávání Millennials. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni,, 2020, 294 s. ISBN 978-80-261-0952-5. info
  • MAYER, E. Richard. Multimedia Learning. 3. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 2020, 450 s. ISBN 978-1-107-18750-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1017/9781316941355. info
  • VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 4., rozš. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2012, 143 s. ISBN 9788073312305. info
Výukové metody
- Pravidelné prezenční setkávání a možné online konzultace.
- Samostatná práce v interaktivní osnově.
- Praktické ukázky a cvičení, skupinová práce a diskuze.
- Plnění krátkých průběžných úkolů směřujících k vytvoření výukového videa (závěrečný úkol).
- Prezentace videa, vlastní a vzájemné formativní hodnocení dle zadaných kritérií.
Metody hodnocení
- Účast na pravidelných prezenčních setkáních (minimální účast jsou 3 setkání ze 4).
- Kolokvium: zpracování závěrečného úkolu, na který bude poskytnuta formativní zpětná vazba a vedena skupinová diskuze.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, podzim 2024.