VY3DC_MANV Management for pedagogical workers

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students get knowledges about ways of lead teams of educators and operating of pedagogigal institutions.
Syllabus
  • Educational policy and macro- control of education. Function, stages and activities of control of educational institutions. Educational standards as a tool of control of pedagogical process. Basic legal standards of educational control in CR.
Literature
  • HAŠKOVÁ, Barbora. Školy nebo vzdělávací instituce dospělých jako centra celoživotního vzdělávání, Celoživotní vzdělávání na Masarykově univerzitě (Centres of Life Long Education Schools, or Educational Institutions, Life Long Education of Masaryk University). In Festival vzdělávání dospělých AEDUCA 2007. Vydala Univerzita Palackého. Olomouc: Vydala Univerzita Palackého v Olomouci v roce 2008, 2008, p. 40-42, 60 pp. ISBN 978-80-244-1907-7. info
  • KNOTOVÁ, Dana and Jarmila FALTÝSKOVÁ. Celoživotní vzdělávání pedagogických pracovníků. In Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1st ed. Praha: PedF UK Praha, 2001, p. 196-201. ISBN 80-7290-059-5. info
  • BOČKOVÁ, Věra. Celoživotní vzdělávání - výzva nebo povinnost? 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 29 s. ISBN 802440155X. info
  • EGER, Ludvík. Efektivní školský management. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 224 s. ISBN 80-7082-430-1. info
  • SVOBODA, Jiří. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 160 s. ISBN 8071840254. info
Teaching methods
course of lectures
Assessment methods
essay and testing
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2025, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/VY3DC_MANV