VZB41 Environmentální výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/2. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Ing. Dana Křivánková (cvičící), PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Hana Mikulicová (cvičící), PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (zástupce)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VZB41/KombiOst01: Pá 11. 4. 8:00–11:50 Lipka-Kamenná
VZB41/KombiSem01: So 8. 3. 10:00–13:50 učebna 22, So 15. 3. 10:00–13:50 učebna 22, J. Reissmannová
VZB41/PrezOst01: každé liché úterý 8:00–9:50 Lipka-Kamenná, D. Křivánková, H. Mikulicová
VZB41/PrezOst02: každé sudé úterý 8:00–9:50 Lipka-Kamenná, D. Křivánková, H. Mikulicová
VZB41/PrezSem01: Čt 8:00–9:50 učebna 34, J. Reissmannová
VZB41/PrezSem02: Čt 10:00–11:50 učebna 35, J. Reissmannová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je u studujících vzbudit ekologické myšlení a myšlení trvale udržitelného rozvoje. Znalosti studujícím pomohou vytvářet základní kladné postoje k ochraně a tvorbě životního prostředí, pochopit úlohu jednotlivce v globálním působení na životní prostředí a těmito postoji ovlivňovat ostatní, zejména děti a mládež. Cílem předmětu je rozšířit jejich přehled o aktuálních problémech a přispět k pochopení, jak stav životního prostředí ovlivňuje lidské zdraví a jak současný životní styl ovlivňuje životní prostředí. Studenti se seznámí s jednotlivými faktory prostředí, které působí na náš organismus a dokáží, na základě těchto informací a znalostí, zvolit jednotlivá preventivní opatření proti vzniku mnohých typů onemocnění. Předmět si dále klade za cíl poskytnout praktické náměty a inspirace pro výuku, umožnit studentům prezentaci vlastních názorů a osobitých pedagogických přístupů. Získané znalosti uplatní i při vytváření optimálních podmínek pro práci ve škole.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu studující: chápe význam environmentálního vzdělávání;
prezentuje vlastní názor a efektivně argumentuje;
definuje aktuální globální problémy životního prostředí;
identifikuje jejich příčiny a navrhuje možnosti řešení;
chápe význam a postavení ekologické výchovy ve výuce na ZŠ;
reviduje svůj hodnotový žebříček;
aplikuje získané vědomosti a dovednosti v praktickém životě;
interpretuje základní vědomosti o problematice jednotlivých faktorů životního prostředí a jejich pozitivním i negativním působení na zdraví jednotlivce i populace;
navrhne konkrétní preventivní opatření vyplívající z jednotlivých faktorů prostředí;
posoudí vliv člověka na životní prostředí a minimalizovat negativní dopad lidské činnosti.
Osnova
  • 1. Smysl a možnosti péče o životní prostředí v ČR a EU. Cíle udržitelného rozvoje.
  • 2. Informace o životním prostředí, právo na informace o životním prostředí.
  • 3. Ochrana přírody a krajiny v ČR a EU, hodnotové orientace a ekologicky příznivé způsoby lidského jednání.
  • 4. Vybrané globální problémy životního prostředí.
  • 5. Tzv. domácí ekologie v každodenní praxi rodiny a školy, ekologická výchova v rodině, odpovědnější spotřebitelství.
  • 6. Postavení ekologické výchovy ve výuce na ZŠ, výuka v přírodě a ve školní zahradě, pobytové kurzy EV, účinnost environmentálního působení školy a možnosti jeho zvyšování, ekologické výukové programy jako součást výuky na ZŠ.
  • 7. Fyzikální, biologické, chemické a sociální faktory prostředí, prevence vyplívající z jednotlivých faktorů. Hluk, jeho škodlivé a rušivé účinky na organismus. Nemoci související s expozicí hluku. Protihluková opatření.
  • 8. Zásady hygieny osvětlení při práci s počítačem. Druhy ionizujícího a neionizujícího záření. Nemoci z ozáření. Zásady preventivních opatření.
  • 9. Pitná voda, zásady pitného režimu. Výživa v 21. století, GMP, superpotraviny, „éčka“.
  • 10. Zevní ovzduší a jeho nejčastější chemické kontaminanty. Bydlení a zdraví.
  • 11. Vnitřní ovzduší, preventivní opatření z pobytu ve vnitřních prostorách. Odpady a zdraví. Druhy a zdroje odpadů. Hlavní zásady bezpečné likvidace odpadů.
  • 12. Práce a zdraví. Pracovní prostředí, riziková pracoviště, nemoci z povolání, specifika školního prostředí. Projekt InAirQ.
  • Sylabus cvičení:
  • 1. Aktivity ekologického střediska Lipka - exkurze
  • 2. - 12. Zpracování individuální seminární práce na téma potravinová bezpečnost a jeho prezentace.
Literatura
    povinná literatura
  • Státní zdravotní ústav. Zdraví a životní prostředí: http://www.szu.cz/tema/zivotni-prostredi
  • OSN. SDGs. https://www.un.org/sustainabledevelopment/
  • MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN a Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. Brno: Rezekvítek, 2000. 159 s
  • The Sustainable Development Goals: https://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/
  • Environmental health. WHO: https://www.who.int/health-topics/environmental-health#tab=tab_1
    doporučená literatura
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000. 205 s. ISBN 80-902954-0- 1.
  • MÁCHAL, Aleš, NOVÁČKOVÁ, Helena, SOBOTOVÁ, Lenka. Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. 282 s. ISBN 978-80-87604-01-4.
  • ASPHER: https://www.publichealth.columbia.edu/research/programs/global-consortium-climate-health-education/courses/past-courses/european-climate-health-responder-course
  • Manuál prevence v lékařské praxi: http://www.szu.cz/manual-prevence-v-lekarske-praxi?highlightWords=manu%C3%A1l+prevence
  • Česká republika 2030: https://www.cr2030.cz/
  • WHO global strategy on health, environment and climate change: https://www.who.int/publications/i/item/9789240000377
  • TUČEK, Milan a Alena SLÁMOVÁ. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. 2., doplněné vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018, 216 stran. ISBN 9788024639321. info
  • MÜLLEROVÁ, Dana. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2014, 254 stran. ISBN 9788024625102. info
  • KŘIVÁNKOVÁ, Dana. Školní zahrada jako přírodní učebna. Druhé vydání. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014, 4 brožury. ISBN 9788087604625. info
  • Moje přírodní zahrada : příručka zahradního vědění. Edited by L. Krčma - M. Petrová - Dana Křivánková, Translated by Radomil Hr. 2. vydání. Jindřichův Hradec: Občanské sdružení Přírodní zahrada, 2013, 236 stran. ISBN 9788026053262. info
    neurčeno
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996. 75 s. ISBN 80-85931-33-8.
Výukové metody
Cyklus přednášek a diskusí na jednotlivá ekologická témata, práce na seminárním úkolu.
Metody hodnocení
Studující prezentuje a obhájí seminární práci na vybrané téma.
Studijní opora
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2933
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VZB41