VZM22 Problematika rizikového chování

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/1. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VZM22/KombiSem01: Pá 28. 2. 15:00–18:50 učebna 25, Pá 14. 3. 16:00–19:50 učebna 25, A. Prokopová
VZM22/PrezSem01: Út 16:00–17:50 učebna 27, A. Prokopová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu zprostředkovat studentům znalosti, potřebné k orientaci v problematice rizikového chování a k hlubšímu porozumění v psychologickém kontextu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu se student:
- orientuje v problematice rizikového chování,
- je schopen porozumět různým aspektům rizikového chování v psychologickém kontextu,
- aplikovat svoje znalosti v rámci prevence rizikového chování
Osnova
  • 1. Rizikové chování. Vymezení, základní pojmy.
  • 2. Agresivita v rodině. Asymetrická agrese a její hlubší psychologické souvislosti.
  • 3. Agresivita ve školním prostředí. Psychologické souvislosti a skupinová dynamika šikanování.
  • 4. Xenofobie, intolerance, rasismus, rasové násilí. Prevence xenofobie.
  • 5. Návykové chování a závislost. Formy návykového chování.
  • 6. Rizikové a protektivní faktory závislostí.
  • 7. Alkoholová závislost. Vývoj závislosti na alkoholu, typy alkoholismu, důsledky závislosti. Alkoholismus a rodina. Prevence alkoholismu.
  • 8. Závislost na nealkoholových látkách. Vznik a vývoj závislosti, typické projevy abúzu různých nealkoholových drog, důsledky závislosti. Drogová závislost a rodina. Prevence drogové závislosti.
  • 9. Patologické hráčství, rizikové faktory, vznik, vývoj a sociální důsledky hráčské závislosti. Možnosti prevence.
  • 10. Krizové stavy u dětí a mládeže, časté příčiny krizových stavů.
  • 11. Pomoc člověku v krizi. Sebevražedné jednání, suicidální vývoj jedince a jeho charakteristické znaky, varovné signály pro pedagogy a vychovatele, prevence sebevražedného jednání.
  • 12. Možnosti a meze laické pomoci člověku v krizi.
Literatura
  • BĚLÍK, Václav, Stanislava SVOBODA HOFERKOVÁ a Blahoslav KRAUS. Slovník sociální patologie. Vydání 1. Praha: Grada, 2017, 120 stran. ISBN 9788027105991. URL info
  • SOBOTKOVÁ, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 147 s. ISBN 9788024740423. URL info
  • KABÍČEK, Pavel, Ladislav CSÉMY a Jana HAMANOVÁ. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Vydání 1. Praha: Triton, 2014, 343 stran. ISBN 9788073877934. info
  • FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 218 s. ISBN 9788024727813. URL info
Výukové metody
Teoretická příprava, samostatná práce na seminárním úkolu, v průběhu semestru (v rozvrhovaných hodinách) psychodidakticky zaměřené semináře s reflexemi, diskusemi a komentáři.
Metody hodnocení
Studenti v průběhu semestru pracují na seminárním úkolu, jeho vypracování a prezentování je podmínkou ukončení předmětu.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/whealthedu/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VZM22