VZM42 Didaktika výchovy ke zdraví 3

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Předpoklady
VZM31 Didaktika výchovy ke zdraví 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je psychodidaktická aplikace teoretických poznatků do praktické roviny. Důraz je kladen na reflexi a evaluaci vyučovacích pokusů studujících během studijní pedagogické praxe a na získání nebo prohloubení praktických zkušeností a dovedností pro práci s žáky základní školy. Součástí je programování učiva na základní škole.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující:
- aplikuje poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko-psychologických disciplín tzv. společného vědního základu učitelského studia;
- didakticky transformuje témata obsažená v RVP ZV;
- připravuje a realizuje výuku výchovy ke zdraví;
- analyzuje a hodnotí hodiny výchovy ke zdraví;
- definuje specifické problémy vyučování v oborech výchova ke zdraví na ZŠ.
Osnova
  • Obsah seminářů: 1. Příprava učitele na vyučování, 2. Motivace žáků, 3. Aktivizující metody ve výuce výchovy ke zdraví, 4. Aplikace výukových metod na učivu výchovy ke zdraví, 5. Využití skupinového vyučování ve výchově ke zdraví, 6. Pozorování a analýza hodiny výchovy ke zdraví, 7. Sebereflexe studentů, 8. Reflexe a evaluace pregraduální oborové přípravy, 9. Formulace, resp. modifikace profilu učitele výchovy ke zdraví. Reflexe pedagogické praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • Metodické komentáře a úlohy ke Standardům základního vzdělávání - výchova ke zdraví
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2023
  • Standardy pro základní vzdělávání - výchova ke zdraví. 2013
  • MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky Výchovy ke zdraví, UK: Pedagogická fakulta, 2014. https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_kapitoly_z_didaktiky_v.pdf
    doporučená literatura
  • CONRAD Howard Leslie a Joseph Francis MEISTER, Teaching Procedures in Health Education, Hassell Street Press, 2021. 166 stran.
  • Smejkalová, Zdeňka, Slaná Reissmannová, Jitka. Rozhodni se pro zdraví: https://www.rozhodniseprozdravi.cz/
  • Marádová, Eva, Kovaříková, Miroslava. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: UK. 2020. 978-80-7603-142-5
  • webová rozhraní: https://sugapas.csd.auth.gr/; https://en.unesco.org/themes/education-health-and-well-being; https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/health-promotion mobilní aplikace: Direct link to Battle4health: https://play.google.com
  • Podpora rozvoje digitální gramotnosti. Výchova ke zdraví: https://digigram.cz/dvz/
  • MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky Výchovy ke zdraví, UK: Pedagogická fakulta, 2014. https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_kapitoly_z_didaktiky_v.pdf
  • SLANÁ REISSMANNOVÁ, Jitka. Didaktika výchovy ke zdraví: E_L kurz. Online. 1. vyd. Brno, 2018. URL info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 8071782203. info
Výukové metody
Kooperativní učení, příprava portfolia, samostatná četba zadaných textů, tvorba myšlenkové mapy, prezentace příkladů dobré praxe. Výuka probíhá formou seminářů. Studující diskutují prezentovaná témata dle sylabu předmětu.
Metody hodnocení
Studující se podrobně seznámí se školním vzdělávacím programem školy, na které vykonávají pedagogickou praxi a zjistí, jak je výchova ke zdraví integrována v ŠVP. Získané poznatky zpracují ve formě seminární práce. Předmět je ukončen zkouškou.
Studijní opora
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/edit.php?id=3049
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.