PdF:XCJ07 Česká a světová děts. lit. - Informace o předmětu
XCJ07 Kapitoly z české a světové literatury pro děti a mládež 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS) (2)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Přednášky sledují podoby a proměny současné české i světové literatury pro děti a mládež. Student po úspěšném absolvování předmětu ovládá vývoj literatury pro děti od počátku 90. let 20. století do současnosti v žánrových a tematických celcích, které zohledňují rovněž cílovou kategorii dětí předčtenářského období.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- charakterizovat jednotlivé žánry literatury pro děti a mládež v porevolučním vývoji;
- analyzovat aktuální témata a trendy v literatuře pro děti;
- identifikovat a analyzovat tvorbu výrazných literárních osobností;
- vysledovat vliv obecných společensko-kulturních událostí na vývoj literatury pro děti a mládež. - Osnova
- 1. Proměny literární produkce pro děti a mládež v 90. letech 20. století, inspirace současné české literatury světovou literaturou pro děti.
- 2. Nebezpečí triviality a kýče v literatuře pro děti, znaky triviální literatury v textech určených nejmenším dětem.
- 3. Skladba a struktura dětských časopisů.
- 4. Adaptace lidových pohádek a pověstí pro děti.
- 5. Současná autorská pohádka.
- 6. Obrázková kniha, role komiksu a kresleného seriálu jako synkretických žánrů v rozvíjení interpretačních aktivit dítěte předčtenářského věku.
- 7. Tematická detabuizace v současné české příběhové próze s dětským hrdinou (problematika rasismu, handicapu, stáří, nemoci a smrti v literatuře pro nejmenší aj.).
- 8. Podoby současné autorské poezie pro děti, návaznost na nonsensovou a hravou linii folklorní poezie.
- 9. Adaptace literatury pro děti a mládež do podoby jiných médií (film, televize, rozhlas, divadlo aj.)
- 10. Regionalismus a dětská literatura.
- Literatura
- Keywords for children's literature. Edited by Philip Nel - Lissa Paul - Nina Christensen. Second edition. New York: New York University Press, 2021, xvii, 252. ISBN 9781479899678. info
- HAHN, Daniel. The Oxford companion to children's literature. Edited by Michael Morpurgo. Second edition. Oxford: Oxford University Press, 2015, xiii, 663. ISBN 9780199695140. info
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. info
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 s. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
- TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti : (tvorba, recepce, reflexe). [České Budějovice]: Vlastimil Johanus, 2008, 271 s. ISBN 9788090424722. info
- ŠUBRTOVÁ, Milena a Ivan DOROVSKÝ. Autoři světové literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s.r.o., 2007. Nakladatelství Olomouc. ISBN 978-80-7182-228-8. info
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Brněnské impulzy v literatuře pro děti. Z dějin světové literatury pro děti a mládež I. Slavkov u Brna: BM Typo, 2007, 67 s. edice Ladění. ISBN 978-80-903707-4-6. info
- URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
- URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). 3. upr. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2002, 236 s. ISBN 8070426047. info
- Výukové metody
- Typ výuky: přednáška. Výklady jsou doplňovány samostatnou četbou.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení: ústní zkouška, při níž studenti prokáží také obeznámenost s doporučenou četbou; rozsah učiva vymezen sylaby (viz studijní materiály v IS). Studenti rovněž písemně vypracují rešerši vybraného období současné knižní produkce literatury pro děti a mládež, kterou budou v rámci přednášek prezentovat. Podrobné informace jsou dostupné ve studijních materiálech předmětu v IS.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/XCJ07