PdF:XHV07 Reflektovaná praxe k didaktice - Informace o předmětu
XHV07 Reflektovaná praxe k didaktice hudební výchovy
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/1. praxe. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- XHVp06 Didaktika Hv 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS) (2)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům nejprve prostor pro přípravu a konzultaci s vyučující i ostatními studenty zadaných úkolů k reflektované praxi. Po splnění praxe (v rozsahu 12 hodin) poskytnout reflexi i sebereflexi zkušeností z vlastní didaktické praxe realizované v rámci předmětu Reflektovaná praxe k didaktice hudební výchovy a pomoci jim prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti ve vztahu ke své učitelské praxi.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student bude:
a) lépe řešit podstatné aspekty pedagogických situací a otázek, které byly předmětem diskuse v seminářích – s ohledem na průběh diskusí v semináři dokáže např. revidovat svůj postoj k motivaci dětí či k řešení různorodých výukových problémů;
b) cíleně využívat reflexi a sebereflexi jakožto nástroj profesního učení – dokáže např. pojmenovat souvislost mezi autoregulací vlastního prožívání ve třídě a výsledky učení dětí. - Osnova
- Individuální i skupinová práce s reflektivními poznámkami z praxe.
- Osvojování reflexe a sebereflexe jakožto nástroje profesního učení se zřetelem k obecně pedagogickému a psychologickému aspektu práce učitele.
- Didaktická praxe je v rozsahu 12 hodin: 4 hodiny jsou věnovány plánování a následné reflexi didaktické praxe v rámci seminární skupiny. Studenti budou přítomni náslechům v rozsahu 4 hodin ve vybraných školkách (se zaměřením na sledování hudebněvýchovných aktivit). Zbývající 4 hodiny jsou určeny na přípravu a realizaci hudebněvýchovné aktivity ve vybrané MŠ.
- Literatura
- doporučená literatura
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
- neurčeno
- VÁŇOVÁ, H. a kol. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. (Ediční řada: Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání). Praha: RAABE, 2017.
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 155 s. ISBN 8071789658.
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995. 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6.
- LIŠKOVÁ, M. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, RAABE 2006.
- KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008. xvi, 312. ISBN 9780805839814.
- KMENTOVÁ, Milena. Inspiromat pro učitelky MŠ. Nakladatelství FORUM s.r.o., Praha 2014, ISSN 2336-2537 (září). Autorka přispěla 7 aktivitami v části Hudební, taneční a dramatická výchova.
- SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987. xvii, 355. ISBN 1555422209.
- Výukové metody
- Různé formy skupinové diskuse; práce s reflektivními poznámkami a profesním portfoliem pro HV.
- Metody hodnocení
- Zápočet: průběžné plnění úkolů a jejich odevzdání v dohodnutých termínech (poznámky k reflexím z praxe a profesní portfolio pro předmět HV).
Studenti si vyberou jednu z navrhovaných činností (výběr z vokálních, hudebně-pohybových, rytmických a rytmicko-pohybových, instrumentálních, percepčních činností – sluchových, percepčních činností – poslechových a elementárních tvořivých činností). K vybrané činnosti si připraví podrobnou přípravu, kterou zkonzultují s vyučující předmětu. Po domluvě s provázející vyučující v MŠ a v souladu s ŠVP dané mateřské školy, vybranou a připravenou činnost provedou v rámci praxe. Následně písemně vypracují sebereflexi a přiloží reflexi své kolegyně/kolegy a hodnocení provázející učitelky, které odevzdají ve stanoveném termínu. Odevzdané reflexe a sebereflexe budou předmětem diskuze v seminářích. - Navazující předměty
- Informace učitele
- Předmět si student/ka zapisuje pouze při splnění předmětu XHV06.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/XHV07