XPPk05 Výchova v rodině

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPk05/KombiSem01: So 22. 2. 14:00–15:50 učebna 37, Pá 11. 4. 14:00–15:50 učebna 37, L. Grůzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s tématy týkajícími se dnešní rodiny a práce s ní, získat tak náhled na tuto problematiku a získané vědomosti a postoje aplikovat ve své profesi.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit význam rodiny a rodinné výchovy v širším vzdělávacím a výchovném kontextu; použit informace o výchově v rodině k plánování spolupráce MŠ s rodinou; předložit odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí při řešení problematiky vlivu rodinného prostředí na vývoj dítěte a připravit rozhovor s rodiči; interpretovat strategie rodinné výchovy; nahlédnout na současnou situaci rodiny a její společenská specifika.
Osnova
  • Základní terminologická východiska pro teorii rodinné výchovy (rodina, manželství, znaky rodiny, funkce rodiny, vnitřní a vnější síly soudržnosti manželství, vývojové fáze rodiny). Biologické základy rodičovského a partnerského chování, kulturní vlivy formující rodinu, rodinná síť a rodinná koncepce sociální skutečnosti. Novodobé výzvy pro rodinu. Postavení dítěte, muže a ženy v rodině dříve a v současnosti. Význam rodinného prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte, vnitřní a vnější podmínky rodinné výchovy. Kulturně-pedagogické faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí (hodnotová orientace, vzdělání rodičů, připravenost rodičů na výchovu dětí). Rodiče a členové rodiny jako vychovatelé. Specifické znaky výchovné role otce, matky, sourozenců a prarodičů. Spolupráce MŠ s rodinou. Vedení rozhovorů s rodiči.
Literatura
    povinná literatura
  • LINDNER, Ulrike. Pozor, rodiče ve školce! : typické konflikty s rodiči a jak s nimi zacházet. Translated by Alena Bezděková. Vydání první. Praha: Portál, 2019, 151 stran. ISBN 9788026215219. info
  • MUDRÁK, Jiří. Péče o nejmenší : boření mýtů. Edited by Hana Hašková - Steven Saxonberg. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR, 2012, 199 stran. ISBN 9788073302283. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha: Portál, 2003, 108 s. ISBN 80-7178-853-8. info
  • Sociologie rodiny. Edited by Ivo Možný. 2. uprav. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 250 s. ISBN 80-86429-05-9. info
  • STŘELEC, Stanislav, Eva MARÁDOVÁ, J. MARHOUNOVÁ a Evžen ŘEHULKA. Kapitoly z rodinné výchovy. In Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1993, s. 70-140. ISBN 80-85298-84-8. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 stran. ISBN 8004252362. info
    doporučená literatura
  • SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2007, 224 s. Studie 1397. ISBN 978-80-7367-250-8. info
  • ROGGE, Jan-Uwe. Výchova dětí krok za krokem. Translated by Petr Babka. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 263 stran. ISBN 9788073672492. info
  • DOHERTY, William J. Kdo koho vychovává? Translated by Dan Drápal. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 2006, 132 s. ISBN 8072551388. info
  • ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 131 s. ISBN 80-7178-418-4. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 2., rozšíř. a přeprac. v. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 144 s. ISBN 80-85850. info
  • YABLONSKY, Lewis. Otcové & synové. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 220 s. ISBN 8071780758. info
  • DOBSON, James C. Výchova dětí. 1. vyd. Brno: Nová naděje, 1995, 237 s. ISBN 8090172644. info
  • HELUS, Zdeněk. Vyznat se v dětech. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 211 s. URL info
Výukové metody
seminář, diskuze, modelové situace, aktivity na semináři.
Metody hodnocení
úkoly, práce na seminářích.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/XPPk05/index.qwarp?fakulta=1441;obdobi=9465;zuv=1723855
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/XPPk05