PdF:XVV04 Výtvarné projekty - Informace o předmětu
XVV04 Výtvarné projekty
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XVV04/KombiSem01: Pá 21. 2. 8:00–9:50 učebna 13, Pá 28. 2. 17:00–18:50 učebna 13, Pá 7. 3. 10:00–11:50 učebna 13, Pá 2. 5. 12:00–13:50 učebna 13, H. Stadlerová
XVV04/PrezSem01: Po 11:00–12:50 učebna 13, P. Novotná - Předpoklady
- Absolvování XVVp04.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS) (2)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je koncipovat a realizovat výtvarné projekty pro předškolní vzdělávání, které nabídnou dětem příležitost vzdělávání přiměřenými zážitkovými metodami a formami.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student bude schopen: - reflektovat praxi výtvarných činností; - uplatňovat zážitkové formy vzdělávání; - koncipovat, realizovat a reflektovat výtvarnou řadu.
- Osnova
- Výtvarné řady a projekty a jejich uplatnění v předškolním vzdělávání Základní principy tvořivých výtvarných činností a jejich aplikace v praxi (tvořivé a bezpečné prostředí, diferenciace a individualizace, komunikace a spolupráce, učení ke kreativitě, učení v souvislostech Vytváření situací učení "ponořením" jako učením se v činnosti Respektování a aplikace principu tzv. blízké zkušenosti dítěte ve vzdělávací situaci Pochopení a transfer do praxe principu "různorodosti a odlišnosti dětí” (chápání odlišnosti jako cenného zdroje pro účinnější učení). Plánování výtvarných činností s důrazem na práci s náhodou, hrou, otevřený konec a experimentální a badatelský charakter. Promyšlenost, organizace, řízení, schopnost improvizace a flexibilita v plánování učitele Kulturní, umělecké či přírodní památky v okolí mateřské školy jako východisko výtvarných a dalších tvůrčích činností - utváření vztahu dětí ke kulturním hodnotám, umění a životnímu prostředí prostřednictvím tvorby. Představení a reflexe realizovaných výtvarných činností sdílení zkušeností v pedagogické praxi (video, audiozáznamy, fotodokumentace) - realizováno v součinnosti s předmětem Reflektovaná praxe k výtvarným projektům
- Literatura
- STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Jana OVČÁČKOVÁ, Milada SOMMEROVÁ a Magda STROUHALOVÁ. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 206 s. ISBN 978-80-210-9745-2. info
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 289 s. ISBN 8021038799. info
- SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 177 s. ISBN 8072900161. info
- Výukové metody
- teoretická příprava; skupinové a individuální projekty; samostudium odborných, inspiračních a metodických zdrojů, reflektivní techniky
- Metody hodnocení
- Aktivní účast v semináři, splnění dílčích skupinových úkolu, představení výstupů, vlastní i společná reflexe. Splnění hlavního úkolu: průběžná příprava výtvarného projektu (povinné konzultace), realizace projektu v rámci předmětu Reflexivní praxe k výtvarným projektům a reflexe v rámci tohoto semináře. Odevzdání hodnotícího formuláře od provázejícího učitele z mateřské školy (příloha 15 - metodika) a závěrečná prezentace realizovaného (i navazujících nerealizovaných činností) výtvarného projektu či výtvarné (tematické) řady. Prezentace formou komentovaného audiozáznamu, videa či fotosekvencí. Reflexe. Vytvořený soubor - souvislý text doplněný o rozšiřující poznatky vyplývající ze společné závěrečné reflexe spolu s foto a videodokumentací - uložen v odevzdárně do určeného data.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/XVV04