ZS1MP_DTDV Dopravní výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Orientace v pedagogické a psychologické problematice v rozsahu společného základu studia
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 180 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/180, pouze zareg.: 0/180
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu nabude student pedagogické kompetence k vedení dopravní výchovy a k využití učiva včetně edukačních metod a technologií specifických pro jednotlivé předměty na 1. stupni ZŠ k naplňování cílů dopravní výchovy. Poznáním principů udržitelné mobility populace ve 21. století bude schopen jejich aplikace ve výchovně-vzdělávacím procesu.
Osnova
  • Dopravní výchova jako součást přípravy člověka pro kompetence determinované gramotností v pojetí 21. století. Aplikace vybraných předpisů paragrafovaného znění Zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích pro potřeby dopravní výchovy na ZŠ. Psychologické aspekty dopravní výchovy dětí a mládeže školního věku. Zdravotní aspekty dopravních rizik a zásady laické první pomoci při dopravní nehodě. Dopravní výchova v rámci rodiny a její kompatibilita s ostatními společenskými formami. Dopravní výchova v mimoškolních a zájmových aktivitách dětí a mládeže. Implikace dopravní výchovy do školních vzdělávacích programů Didaktická analýza učiva jednotlivých předmětů na 1. st. ZŠ vzhledem k cílům dopravní výchovy. Kreativita pedagoga při hledání forem, metod a technologií dopravní výchovy na 1. st. ZŠ. Praktická činnost na dopravním hřišti: organizace výuky a výcviku s žáky na dopravním hřišti, organizace soutěží atd. na dopravním hřišti;
Literatura
  • BROM, Zdeněk. Dopravní výchova: učebnice pro 1.-5. ročník základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2014, 80 stran. ISBN 978-80-7489-036-9.
Výukové metody
Výklad, rozhovor, řešení problémů, brainstorming, samostatná domácí práce, praktický výkon pedagogické činnosti na dopravním hřišti.
Metody hodnocení
Vypracování seminární práce na téma zadané vyučujícím na první přednášce v rozsahu 18 000 znaků. 100% účast na praktické pedagogické činnosti na dopravním hřišti.
Informace učitele
http://www.boss.ped.muni.cz/dopravnivychova
Doporučená literatura: 1.BARTÁK, Matěj. Autoškola 2014: značky, pravidla a testy platné od 1. 1. 2014. 3. vyd. Praha: Plot, 2013, 319 s. ISBN 978-80-7428-201-0. 2.Dopravní výchova: výchova ke zdraví : [praktické náměty pro výuku Výchovy ke zdraví na 2.stupni ZŠ]. Praha: Raabe, c2012, 126 s. ISBN 978-80-87553-72-5. 3.ODVODY, Zuzana. Dopravní výchova pro 1. stupeň ZŠ. 1. vydání. Sokolov: MAS Sokolovsko o.p.s., 2015, 23 stran. ISBN 978-80-260-8093-0. 4.STOJAN, Mojmír, Pavel KONUPČÍK, Vladimír PECHÁNEK a Jaroslav BŘEZINA. Dopravní výchova pro učitele 1. stupně ZŠ. In KONUPČÍK, Pavel, Vladimír PECHÁNEK a Mojmír STOJAN. Dopravní výchova. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2007. s. 130-177, 48 s. Studijní text. ISBN 978-80-210-4251-3. 5.STOJAN, MOJMÍR a PAVEL PECINA. Strukturovaný systém přípravy učitelů pro dopravní výchovu na školách 1., 2. a 3. stupně. Brno: MSD s PdF MU, 2007. 1 s. 6.STOJAN, M. et al. Dopravní výchova pro učitele. Brno: MS Press, 2006. ISBN 80-900915-3-9. 7.KOLEKTIV AUTORŮ. Standardy první pomoci. Praha: Český červený kříž, 2002. 8.Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, v aktuálním znění. 9.Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, v aktuálním znění. 10.Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, v aktuálním znění. 11.MD ČR: Strategie [online]. [cit. 13. 3. 2014]. Dostupné z:http:http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/EC53D1C8-20F9-4639-AC7A-1E03D538E9C5/0/Dopravnipolitika1420dovlady.pdf.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.