PdF:Ze0109 Terénní cvičení z kartografie - Informace o předmětu
Ze0109 Terénní cvičení z kartografie
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/2.6. 4 dny. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Vendula Mašterová (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Vanda Ivana Pivarníková (cvičící) - Garance
- Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S) (2)
- Cíle předmětu
- Cíle terénního cvičení: • seznámit se s různými přístupy a metodami kartografické tvorby, zopakovat si a prakticky aplikovat zásady při tvorbě mapy • orientovat se v neznámém terénu (s využitím topografické mapy, buzoly, GPS) • naučit se určit a zakreslit pochodový úhel trasy pomocí buzoly a zpracovat topografický náčrt • osvojit si základy terénního mapování při tvorbě topografické a tematické mapy - landuse • vyhodnotit změnu krajiny při terénním průzkumu - využívat geoinformační technologie v terénu
- Výstupy z učení
- PO absolvování kurzu budou studenti - orientovat se v terénu dle mapy, buzoly a GPS včetně využití map pro orientační běh - provést tematické mapování v terénu a zpracovat tematickou mapu (landuse) - zpracovat z různých podkladů včetně terénního průzkumu topografickou mapu - umět prakticky využívat mobilní terénní aplikace
- Osnova
- orientace v terénu dle mapy tematické mapování a zpracování mapy Landuse práce s GPS, buzolou, mobilními terénními aplikacemi tvorba topografické mapy z různých podkladů panoramatický náčrt a další dílčí kartografické aktivity prezentace výsledků
- Literatura
- povinná literatura
- Náhradní obsah: Bláha, J. D. (2017). Vybrané okruhy z geografické kartografie. Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem
- MÍSAŘOVÁ, Darina, Hana SVOBODOVÁ, Vendula MAŠTEROVÁ, Radek DURNA, Jan HERCÍK, Petr ŠIMÁČEK, Hana ŠVEDOVÁ a Petr KUBÍČEK. Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 67 s. ISBN 978-80-280-0010-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280-0011-2021. URL info
- MIKLÍN, Jan, Radek DUŠEK, Luděk KRTIČKA a Oto KALÁB. Tvorba map. Vydání první. Ostrava: Ostravská univerzita, Přírodovědecká fakulta, 2018, 299 stran. ISBN 9788075990174. info
- neurčeno
- VOŽENÍLEK, Vít. Aplikovaná kartografie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 187 s. ISBN 802440270X. info
- KAŇOK, Jaromír. Tematická kartografie. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, 1999, 318 s. ISBN 8070427817. info
- Terminologický slovník geodézie, kartografie a katastra. 1. vyd. Bratislava: Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky, 1998, 539 s. ISBN 80-88716-36-5. info
- ČAPEK, Richard, Miroslav MIKŠOVSKÝ a Ludvík MUCHA. Geografická kartografie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 373 s. ISBN 8004251536. info
- Výukové metody
- cvičení, výuka v terénu mimo Brno, vše dle aktuální situace
- Metody hodnocení
- Požadavky pro získání zápočtu: • aktivní práce v průběhu celého terénního cvičení • vyučujícím uznané výstupy z dílčích aktivit
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/Ze0109