CL5_PDCL Průvodce dějinami české literatury

Pedagogická fakulta
podzim 2000
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Předpoklady
CL5_19L1 Česká lit. 19. stol. I && CL5_19L2 Česká lit. 19. stol. II && CL5_20L1 Česká literatura 20. stol. I && CL5_20L2 Česká literatura 20. stol. II && CL5_45L1 Česká literatura po r. 1945 I && CL5_45L2 Česká literatura po r. 1945 II && CL5_StL1 Starší česká literatura I && CL5_StL2 Starší česká literatura II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Jiří Orten nejvýraznější představitel existencialistické linie české poezie čtyřicátých let.Otazníky vývoje Ortenova díla, proměny motivu smrti v Ortenově díle (proměny a variace motivu smrti v kontextu celého díla či jedné sbírky), poznámky k deníkům Jiřího Ortena (úvahy možno směřovat i teoretickým směrem k žánru deník), skupina Ohnice - pokračující linie existencionalistické poezie. 2. Starší generace a charakter její tvorby v druhé polovině čtyřicátých let (Nezval, Seifert, Biebl, Holan, Hrubín, Halas, Závada). K vývoji české poezie v prvních poválečných letech, tvorba Jana Zahradníčka v druhé polovině čtyřicátých let - křesťanská vize budoucnosti. 3. Skupina 42 (Blatný, Kainar, Kolář, Hauková, Hanč). Proměna tradiční poetiky i přístupu ke skutečnosti v tvorbě básníků Skupiny 42 4. Skupina všedního dne - básníci sdružení kolem časopisu Květen a jejich tvorba. Srovnání přístupu ke skutečnosti a poetiky skupiny všedního dne se Skupinou 42; 5. Generace básníků narozených ve čtyřicátých letech I. Generace autorů sdružených kolem edice Mladé cesty a almanachu Mladé víno ( Hanzlík,Brousek, Wernisch ). Charakter almanachu Mladé víno a edice Mladé cesty, pohled na tvorbu zde publikujících autorů. 6. Generace básníků narozených ve čtyřicátých letech II. Tvorba autorů sdružených kolem časopisů Tvář a Sešity pro mladou literaturu (Hejda, Pištora, Gruša, Kabeš, Šrut ). 7. Proměny a konstanty v dílech Jana Skácela a Oldřicha Mikuláška. 8. Charakter Holanovy a Seifertovy tvorby v 60. a 70. letech. 9. O povaze Hrabalovy narace. . Ludvík Vaculík - fiktivní skutečnost v autenticitní próze. Nad románem Český snář. 11. Nesmrtelnost Milana Kundery. Úvahy nad postmoderním románem. 12. Romány Daniely Hodrové - exkurz do současnosti českého románu. 13. Reynkovská linie české poezie 90. let.20. století. 14. Hry Václava Havla - typ absurdního dramatu. 15. Druhá vlna pražského strukturalismu - jeden z vrcholů české literární vědy (nejen) 60. let. 1
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2002, podzim 2003, jaro 2005, jaro 2006.