Pd1Z_SDCP1 Seminář k didaktice čtení a psaní I

Pedagogická fakulta
podzim 2000
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslava Novotná (cvičící)
Garance
Mgr. Miroslava Novotná
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Předpoklady
NOW( Pd1Z_DCP Didaktika čtení a psaní )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Význam čtenářské dovednosti a dovednosti psát v dnešní společnosti a v naší kultuře; vliv rozvoje těchto dovedností na školní úspěšnost, popř. neúspěšnost ve škole. Dítě na počátku školní docházky. Školní zralost. (Zápis dítěte do školy). 2. Postavení a pojetí vyučovacího předmětu čtení a psaní v osnovách programu Základní škola, Obecná škola a Národní škola. 3. Náslech a analýza vyučovací hodiny čtení a psaní v l. ročníku z hlediska její stavby. 4. Pohled na historický vývoj metod čtení- metody analytické a syntetické, metoda globální, metoda analyticko - syntetická. 5. Pohled na historický vývoj metod psaní- metody analytické a syntetické, metoda globální, metoda analyticko - syntetická. 6. Faktory ovlivňující rozvoj čtenářských dovedností. Kognitivní faktory, vizuální a auditivní faktory. Reprodukce a konstrukce. Myšlení a řeč jako faktory ovlivňující rozvoj čtenářských dovedností. Rozvíjení slovní zásoby. Čtení a psaní jako komunikační prostředek. Sociální aspekty ovlivňující rozvoj dovednosti číst. Sociokulturní zázemí a jeho vliv na rozvoj čtenářské gramotnosti. 7. Pedagogické, psychologické a fyziologické aspekty výuky psaní a čtení. Kulturní, pracovní a hygienické návyky při vyučování čtení a psaní. 8. Zpracování informací. Dekódování signálů, abstraktní dekódování, znaková abstrakce. 9. Kvalitativní a kvantitavní znaky písma, rozvoj grafomotoriky a jeho význam pro nácvik psaní. 10. Kvalitativní a kvantitativní znaky čtení. Fáze rozvoje těchto znaků. Čtení a jeho vliv na rozvoj kognitivního procesu. Problematika tichého a hlasitého čtení 11. Čtení s porozuměním. Porozumění jako kvalitativní znak. Porozumění psanému (rukou) a tištěnému textu. Práce s souvislým textem (vyprávění, výklad, poezie, dokumenty) a nesouvislým textem (diagramy, obrázky, mapy, tabulky, grafy). Funkce čtení. 12. Náslech a analýza vyučovací hodiny čtení a psaní v 1. ročníku z hlediska použitých metod a forem práce. 13. Diagnostika porozumění, standardizované testy ověřující porozumění, korelace rychlosti čtení a čtení s porozuměním. Standardizované testy a jejich využití (Z. Matějček, J. Jirásek, G - test, screeningové testy), možnosti využití standardizovaných testů a jejich místo v testových bateriích v evropských zemích. 14. Nestandardizované testy a možnosti jejich využití ve školní praxi. Tvorba otázek k různým typům textu. Práce s různými typy textu. 15. Shrnutí, hodnocení práce studentů. Zápočet. Didaktika čtení a psaní II. Jarní semestr 0/2 1. Osobnost učitele. Stavba vyučovací hodiny, další možnosti využití metod, forem a prostředků v přípravě a jejich využití. 2. Výuka psaní analyticko-syntetickou metodou. 3. Nácvik čtení a podle analyticko-syntetické metody. 4. Náslech a analýza vyučovací hodiny ve vyšších ročnících. 5. Didaktická analýza slabikářů (názornost - vizuální prostředky, využití metod). Přehled nakladatelství vydávajících slabikáře. Specifická funkce slabikáře. Didaktická analýza vybraných čítanek. Možnosti využívání alternativních pomůcek pro rozvoj čtenářských dovedností. 6. Příčiny nedostatků a poruch dovednosti psát ve výkonu žáka. Specifické vývojové poruchy učení a jejich diagnostika v učitelské praxi. Orientace v diagnostické terminologii, orientace v standardizovaných instrumentech PPP a ve výsledcích vyšetření žáka PPP. Diagnostika laterality, práce s levorukými žáky, didaktika nácviku psaní s levorukými žáky. 7. Reedukace SPVU. Oblasti a možnosti nápravy. Techniky nápravy. Rozvoj poznávacích funkcí. 8. Málotřídní škola. Alternativní metody výuky čtení a psaní, náměty z alterativní pedagogiky a jejich využití pro práci v málotřídní škole. 9. Náslech a analýza vyučovací hodiny zaměřené na nápravu SVPU. 10. Alternativní metody výuky čtení a psaní, náměty z alterativní pedagogiky. 11. Hodnocení a klasifikace čtení v primární škole. Funkce, metody a formy hodnocení a klasikace a jejich využití v primární škole. Využití alernativních forem hdonocení ve čtení a psaní. Kritéria hodnocení. Klasifikace ve vyučování čtení a psaní. 12. Čtení a psaní jako prostředek rozvoje kritického myšlení. Metody a formy práce, teoretické předpoklady. Tvůrčí psaní podporující rozvoj kritického myšlení. 13. Motivace ve výuce čtení a psaní, aktivizační metody, dramatická výchova a její místo v přípravě učitele na výuku čtení a psaní. Hra jako jedna z metod dramatické výchovy a její využití pro rozvoj jazyka, vnímání a inteligence. 14. Náslech a analýza nestandardní vyučovací hodiny. 15. Hodnocení práce v semestru. Test, zápočet, zkouška.
Literatura
  • HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995, 56 s. ISBN 8085931052. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995, 49 s. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994, 45 s. : il. info
  • ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Stručný vývoj písma. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 51 s. ISBN 8021009179. info
  • ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. 1. vyd. Brno: Učebnice a knihy, 1994, 91 s., pří. info
  • SRNCOVÁ, Jana. Levorukost u dětí předškolního a mladšího školního věku. 1990, 98 s. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie. Praha: SPN, 1988. info
  • TŘESOHLAVÁ, Zdeňka. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1986, 224 s. info
  • TŘESOHLAVÁ, Zdeňka. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. Vydání 1. Praha: Avicenum, 1983, 198 stran. info
  • BLATNÝ, Ladislav a Bohumíra FABIÁNKOVÁ. Prvopočateční čtení a psaní. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1981, 102 s. info
  • PENC, Václav. Metodika psaní : prozatímní učebnice pro pedagogické fakulty. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 91 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004.