Pd1Z_SDV1 Methodology - Elementary Geography Seminar 1

Faculty of Education
Autumn 2000
Extent and Intensity
0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
RNDr. Miloslava Machalová, CSc. (lecturer)
Mgr. Miroslava Novotná (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Miloslava Machalová, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Zemanová
Prerequisites (in Czech)
NOW( Ge1Z_GUV Geog. Curric. in Basic Science )&&NOW( Pd1Z_DV Methodology - Elementary Geogr )
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. Didaktika vlastivědy -struktura oboru, předmět zkoumání, metodologie výzkumu. Vývoj názorů na vlastivědné vyučování. Psychodidaktické výzkumy ve vztahu k vlastivědě.Učební předmět vlastivěda v současné škole. 2.Didaktická analýza současných učebnic vlastivědy. Cíle vlastivědy v základní, obecné a národní škole. Srovnávací analýza. Osnovy a standardy ve vlastivědě. Kompetence žáků. 3. Didaktická analýza učiva (pojmová, vztahová, operační). Fakta, pojmy a generalizace ve výuce vlastivědy. 4.Pozorování jako výzkumná metoda didaktiky vlastivědy. Hospitace v hodině vlastivědy. Pozorování (cíl pozorování, záznam pozorování). Analýza sledovaných pedagogických jevů, nalezená pedagogická fakta, vyvození závěrů z pozorování při hospitaci. Subjektivní a objektivní stránka hodnocení.
  • 5.Zvláštnosti vlastivědného vyučování. Pojetí výuky ve vlastivědě. Didaktický, psychologický a psychodidaktický přístup k výuce vlastivědy. Transmisívní a konstruktivistické pojetí výuky. Procesuální a obsahová hloubka kurikula. Kognitivní rozpor.
  • 6. Žákovo pojetí učiva. Metodika zjišťování představ žáků o pojmech (intuitivní představy o pojmech, osvojené předstvy o pojmech) - kresba a fenomenografický rozhovor, analýza představ dětí.
  • 7. Konstruktivistické pojetí učiva a vyučování ve vlastivědě . Tvorba učebních úloh a pracovních listů pro žáky.
  • 8.Projektové vyučování ve vlastivědě. Tvořivost učitele, tvorba projektů (cíl, struktura, pořádání učebních úloh), autentické učení ve vlastivědě.
  • 9. Příprava učitele vlastivědy na vyučování.Projektování vyučování. Konfrontace logiky předmětu s logikou pedagogického a psychologického přístupu k učivu a vyučování. Psychodidaktické aspekty v pojetí učiva a výuky, podmínky učení).
  • 10. Organizační formy a metody výuky ve vlastivědě. Skupinová práce. Příprava učitele na skupinovou práci žáků. Vybrané kategorie učebních úloh, tvorba úloh pro skupinovou práci žáků.
  • 11. Metody výuky ve vlastivědě. Činnostní aspekt ve vlastivědném vyučování. kritéria volby vyučovacích metod. Formativní účinky vyučovacích metod a jejich vztah k základním kategoriím v obsahu vlastivědy (prostor, čas, hodnoty).
  • 12.Informativní a formativní výuka v zeměpisné a dějepisné složce vlastivědy. Psychodidaktické pojetí učiva o historickém času u žáků mladšího školního věku (vývojové hledisko). Metodika dějepisné složky vlastivědy. Didaktická analýza tematických celků.
  • 13. Příprava projetku k tematickému celku Místo, v němž žijeme. Didaktická analýza tematického celku, východiska pro zpracování projektu. Rozbor konstruktivistického pojetí tématu, tvorba konstruktivisticky pojatých učebních úloh a pracovních listů.
Literature
  • PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 80-7178-309-9. info
  • MACHALOVÁ, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno: Paido, 1996, 97 s. ISBN 8085931141. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář Zakončení: zápočet
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2000/Pd1Z_SDV1