CJ4_DK1 Didaktika českého jazyka I

Pedagogická fakulta
podzim 2001
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Helena Andresová, CSc. (přednášející)
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Helena Andresová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Předpoklady
Předpokladem je složení zkoušek z tvoření slov v českém jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Didaktika, její předmět, vztah k ostatním disciplinám. Postavení předmětu ČJL v učebních plánech všech stupňů škol. Cíl vyučování ČJ a slohu. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře. Didaktické zásady. Osobnost učitele. Obsah vyučování na jednotlivých stupních škol. Vědomosti, dovednosti, návyky. Formy a metody. Učební pomůcky.
Osnova
  • Didaktika, její předmět, vztah k ostatním disciplinám. Postavení předmětu ČJL v učebních plánech všech stupňů škol. Cíl vyučování ČJ a slohu. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře. Didaktické zásady. Osobnost učitele. Obsah vyučování na jednotlivých stupních škol. Vědomosti, dovednosti, návyky. Formy a metody. Učební pomůcky.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • MARTINEC, Ivo, Přemysl HAUSER a Helena KNESELOVÁ. Didaktika českého jazyka pro 2. st. základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 88 s. ISBN 80-210-1041-X. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 44 s. ISBN 8021010061. info
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Karla ONDRÁŠKOVÁ. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 50 s. ISBN 8021010355. info
  • SVOBODA, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 307 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004.