PdF:Pd1Z_DCP Didaktika čtení a psaní - Informace o předmětu
Pd1Z_DCP Didaktika čtení a psaní
Pedagogická fakultapodzim 2001
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová - Předpoklady
- NOW( Pd1Z_SDCP1 Didaktika čtení a psaní I )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Osnova
- Seznámení s obsahem předmětu. Požadavky k zápočtu. Literatura. Zadání seminárních úkolů. Význam čtenářské dovednosti a dovednosti psát v dnešní společnosti a v naší kultuře; vliv rozvoje těchto dovedností na školní úspěšnost, popř. neúspěšnost ve škole. Dítě na počátku školní docházky. Školní zralost. (Zápis dítěte do školy). Náslech a analýza vyučovací hodiny čtení a psaní v l. ročníku z hlediska její stavby. Postavení a pojetí vyučovacího předmětu čtení a psaní v osnovách programu Základní škola, Obecná škola a Národní škola. Vývoj písma, dějiny písma. Pohled na historický vývoj metod čtení- metody analytické a syntetické, metoda globální, metoda analyticko - syntetická. Pohled na historický vývoj metod psaní- metody analytické a syntetické, metoda globální, metoda analyticko - syntetická. Pedagogické, psychologické a fyziologické aspekty výuky psaní a čtení. Kulturní, pracovní a hygienické návyky při vyučování čtení a psaní. Druhy úchopů. Rozvoj grafomotoriky a jeho význam pro nácvik psaní. Uvolňovací cviky, základní pomůcky a materiály pro výuku psaní v 1. ročníku. Vědecké základy písma, tvarové skupiny. Kvalitativní a kvantitativní znaky písma. Písmo na tabuli. Období vlastního nácviku písma. Formy výuky psaní. Diagnostické prověrky. Náslech a analýza vyučovací hodiny čtení a psaní v 1. ročníku z hlediska použitých metod a forem práce. Obsah, cíle a metodika výuky psaní ve 2.-5. ročníku. Nedostatky a poruchy ve výuce prvopočátečního psaní. Dysgrafie, dysortografie. Specifika práce s levorukými žáky. Shrnutí, hodnocení seminárních úkolů a práce studentů. Zápočet.
- Literatura
- HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8. info
- KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995, 56 s. ISBN 8085931052. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995, 49 s. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994, 45 s. : il. info
- ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Stručný vývoj písma. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 51 s. ISBN 8021009179. info
- ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. 1. vyd. Brno: Učebnice a knihy, 1994, 91 s., pří. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie. Praha: SPN, 1988. info
- BLATNÝ, Ladislav a Bohumíra FABIÁNKOVÁ. Prvopočateční čtení a psaní. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1981, 102 s. info
- PENC, Václav. Metodika psaní : prozatímní učebnice pro pedagogické fakulty. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 91 s. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2001, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2001/Pd1Z_DCP