Pd1Z_PEMA Práce v elementárních třídách a málotřídkách

Pedagogická fakulta
podzim 2001
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Předpoklady
Předmět je určen pro studenty zajímající se o organizaci výuky v různých typech škol.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: seminář bude otevřen při minimálním počtu 8 studentů
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Seznámení s obsahem předmětu. Zadání seminárních prací. Požadavky k zápočtu.
  • Pedagogicko-psychologické aspekty práce v elementárních třídách. Sociální a pedagogická komunikace, komunikace s rodiči. Osobnost učitele elementaristy.
  • Systém primárního vzdělávání, postavení soukromých a alternativích škol.
  • Stacionáře v primárních školách lišících se svou organizací, používanými metodami a formami práce a pokud možno i specifickými lokálnímim podmínkami.
  • Zhodnocení seminárních prací, diskuse. Zápočet.
Literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • MAŇÁK, Josef. Profesionální praktika z pedagogiky. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 131 s. ISBN 8021004711. info
  • TUPÝ, Karel. K didaktickým problémům málotřídních škol. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 145 s. info
  • MUSIL, František a Josef SEDLÁČEK. Naše málotřídní školy : příručka ke studiu a praxi. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1964, 195 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář. V případě konání seminářů přímo na základních školách jsou hodiny po domluvě spojovány.
Informace učitele
Pokyny k průběhu stacionářů jsou průběžně vyvěšovány na nástěnce katedry pedagogiky studia učitelství pro 1. stupeň ve druhém patře na Poříčí 31.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004.