Pd1Z_SPX1 Souvislá pedagogická praxe I

Pedagogická fakulta
podzim 2001
Rozsah
2 týdny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
Garance
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti jsou umístěni u fakultních cvičných učitelů ve dvojicích. Hospitují u učitelů i u sebe navzájem.Studenti jsou celé dva týdny na základní škole a během této doby odučí každý 8 vyučovacích hodin. Doporučujeme 2 hod.Čj, 2 hod.M, l hod. prvouka nebo vlastivěda či přírodověda, po l hod. Hv,Tv a l hod. specializace Aj, dramatická výchova atd. Po celou dobu praxe studenti provádějí asistentské práce, opravují sešity, vykonávají dozory. Podle aktuální situace se účastní třídních schůzek, porad i jiných akcí školy. Studenti zpracovávají podrobné studijní přípravy na vyučovací hodiny, z hospitací pořizují záznamy, založí pedagogický deník. Seznámí se s cíli příslušného ročníku, v němž praktikují. Ve spolupráci s třídním učitelem provedou pedagogicko-psychologickou diagnostiku třídy. Vlastní výuka, kterou student povede, bude jistě poznamenána nejen nedostatkem pedagogických zkušeností, ale také tím, že studenti ještě neabsolvovali didaktiky příslušných předmětů.Proto by první vyučovací hodiny studentů měly mít opakovací a procvičovací charakter. Doporučujeme zařazovat didaktické hry, kvízy a zajímavé aktivity, které mají těžiště v intenzívní komunikaci se žáky a směřují hlavně k tomu, aby se student zbavil komunikačních bariér, aby dokázal žáky zaujmout a navodit jejich vnitřní aktivitu.
Osnova
  • Studenti jsou umístěni u fakultních cvičných učitelů ve dvojicích. Hospitují u učitelů i u sebe navzájem.Studenti jsou celé dva týdny na základní škole a během této doby odučí každý 8 vyučovacích hodin. Doporučujeme 2 hod.Čj, 2 hod.M, l hod. prvouka nebo vlastivěda či přírodověda, po l hod. Hv,Tv a l hod. specializace Aj, dramatická výchova atd. Po celou dobu praxe studenti provádějí asistentské práce, opravují sešity, vykonávají dozory. Podle aktuální situace se účastní třídních schůzek, porad i jiných akcí školy. Studenti zpracovávají podrobné studijní přípravy na vyučovací hodiny, z hospitací pořizují záznamy, založí pedagogický deník. Seznámí se s cíli příslušného ročníku, v němž praktikují. Ve spolupráci s třídním učitelem provedou pedagogicko-psychologickou diagnostiku třídy. Vlastní výuka, kterou student povede, bude jistě poznamenána nejen nedostatkem pedagogických zkušeností, ale také tím, že studenti ještě neabsolvovali didaktiky příslušných předmětů.Proto by první vyučovací hodiny studentů měly mít opakovací a procvičovací charakter. Doporučujeme zařazovat didaktické hry, kvízy a zajímavé aktivity, které mají těžiště v intenzívní komunikaci se žáky a směřují hlavně k tomu, aby se student zbavil komunikačních bariér, aby dokázal žáky zaujmout a navodit jejich vnitřní aktivitu.
Literatura
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra, Helena MUSILOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Prvouka, vlastivěda a přírodověda obecně. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 42-47. ISBN 80-85931-73-7. info
  • FILOVÁ, Hana. Budoucí učítelé na souvislé praxi. a kolektiv. 2. vyd. Brno: Paido, 1998, 74 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-56-7. info
Metody hodnocení
Typ výuky: pedagogická praxe
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004.