Pd1Z_ZPD1 Základy pedagogiky I

Pedagogická fakulta
podzim 2001
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Mgr. Svatava Kašpárková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milan Přadka, DrSc. (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. Svatava Kašpárková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Předpoklady
NOW( Pd1Z_SZP1 Seminář k zákl. pedagogiky I )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah seminářů:Úvod do studia, informace o literatuře a podmínkách zápočtu.Tematická šíře pedagogiky.Soustava pedagogických disciplin.Společenský význam pedagogiky - hodnotová orientace výchovy. Metody pedagogiky. Přehled základních výzkumných metod,základy techniky psaní odborných prací.Cíle výchovy jako určující kategorie. Obsah a význam obecné pedagogiky - odborná terminologie,systém kategorií.Soudobá česká škola - vzdělávací projekty. Alternativní školy.Srovnání základních školských systémů u nás a ve světě.Pedagog-jeho vzdělání a osobní charakteristiky.Vychovávaný jedinec-žák.Výchovní činitelé jako dynamický systém.Formy edukačního procesu.Základní pedagogické principy.
Osnova
  • Obsah seminářů:Úvod do studia, informace o literatuře a podmínkách zápočtu.Tematická šíře pedagogiky.Soustava pedagogických disciplin.Společenský význam pedagogiky - hodnotová orientace výchovy. Metody pedagogiky. Přehled základních výzkumných metod,základy techniky psaní odborných prací.Cíle výchovy jako určující kategorie. Obsah a význam obecné pedagogiky - odborná terminologie,systém kategorií.Soudobá česká škola - vzdělávací projekty. Alternativní školy.Srovnání základních školských systémů u nás a ve světě.Pedagog-jeho vzdělání a osobní charakteristiky.Vychovávaný jedinec-žák.Výchovní činitelé jako dynamický systém.Formy edukačního procesu.Základní pedagogické principy.
Literatura
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika :pro studium a tvůrčí praxi. 2. upr. dopl. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1997, 315 s. ISBN 80-85498-23-5. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
  • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-7178-029-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1995, 132 stran. ISBN 8071841323. info
  • JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
  • JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004.