Pd1Z_SPRV Seminář k didaktice prvouky

Pedagogická fakulta
podzim 2002
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Předpoklady
NOW( Pd1Z_DPRV Didaktika prvouky )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
1. Rozbor učebnic a pracovních listů pro prvouku. 2. Didaktická klasifikace vybraných úseků učiva 3. Zpracování studijní přípravy na vyučovací hodinu prvouky. Vybrané části jsou v modelové situaci na semináři odučeny. Následuje sebereflektivní rozbor vlastní činnosti, diskuse s kolegy a s vyučujícím. Řešení připomínek a možnosti variantního řešení. Vyhledávání problematických bodů v přípravě. 4. Zhotovení pomůcek pro výuku prvouky. 5. Zpracovávání motivační literatury k jednotlivým tématům prvouky. 6. Zpracování návrhů pracovních listů pro prvouku se zaměřením na problémové úkoly. 7. Induktivní a deduktivní postupy při vyvozování učiva. 8. Práce s tabulí. Statické a dynamické nákresy. 9. Hospitace na ZŠ ve vyučovací hodině prvouky. Hospitační záznam, rozbor vyučovací hodiny /metody a formy práce, volba vyučovacích prostředků, styl práce učitele, klima třídy, výchovné využití učiva apod./. lO. Kontrola zvládnutí a pochopení učiva. Zpracování dvouúrovňových didaktických testů.
Osnova
  • 1. Rozbor učebnic a pracovních listů pro prvouku. 2. Didaktická klasifikace vybraných úseků učiva 3. Zpracování studijní přípravy na vyučovací hodinu prvouky. Vybrané části jsou v modelové situaci na semináři odučeny. Následuje sebereflektivní rozbor vlastní činnosti, diskuse s kolegy a s vyučujícím. Řešení připomínek a možnosti variantního řešení. Vyhledávání problematických bodů v přípravě. 4. Zhotovení pomůcek pro výuku prvouky. 5. Zpracovávání motivační literatury k jednotlivým tématům prvouky. 6. Zpracování návrhů pracovních listů pro prvouku se zaměřením na problémové úkoly. 7. Induktivní a deduktivní postupy při vyvozování učiva. 8. Práce s tabulí. Statické a dynamické nákresy. 9. Hospitace na ZŠ ve vyučovací hodině prvouky. Hospitační záznam, rozbor vyučovací hodiny /metody a formy práce, volba vyučovacích prostředků, styl práce učitele, klima třídy, výchovné využití učiva apod./. lO. Kontrola zvládnutí a pochopení učiva. Zpracování dvouúrovňových didaktických testů.
Literatura
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. Brno: Paido, 1996, 44 s. ISBN 80-85931-29-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2003, podzim 2004.